W Wielkopolsce pojawią się nowe autobusy wodorowe i elektryki
W Poznaniu podpisano umowy na wsparcie zakupu 25 elektrycznych i wodorowych autobusów przez sześć wielkopolskich samorządów. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) dofinansował inwestycje łączną kwotą ponad 48 mln zł.
Dofinansowanie pozwoli samorządom Gniezna, Piły, Wrześni, Kórnika, Swarzędza i Nowego Tomyśla na zakup łącznie 25 autobusów elektrycznych i wodorowych, a także wybudowanie odpowiedniej infrastruktury, np. stacji ładowania, oraz przeszkolenie pracowników do obsługi nowych pojazdów.
Największe wsparcie, w wysokości prawie 15,5 mln zł dotacji na zakup 10 autobusów elektrycznych otrzymało Gniezno. Samorząd Piły na kupno trzech autobusów wodorowych i dwóch elektrycznych otrzymał dotację w wysokości niemal 9,6 mln zł. Blisko 8 mln zł na zakup pięciu autobusów elektrycznych otrzymał Swarzędz, a Kórnik nabędzie trzy pojazdy o napędzie elektrycznym dzięki 4,8 mln zł dotacji i prawie 3,6 mln zł pożyczki.
Samorządy Nowego Tomyśla i Wrześni, które planują kupienie po jednym autobusie elektrycznym, otrzymają odpowiednio ponad 1,5 mln zł oraz 1,8 mln zł dotacji i niemal 1 mln zł pożyczki.
Elektryfikacja
Wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sławomir Mazurek podkreślił, że program "Zielony Transport Publiczny" pozwala ograniczać emisję szkodliwych pyłów i poziomo hałasu. "W NFOŚiGW zależy nam bardzo, żeby te środki nie trafiały tylko do dużych miast, ale też do miast mniejszych, które także tego typu rozwiązania komunikacyjne chcą mieć, mają i rozwijają. To będziemy dalej wspierać" - powiedział.
Przyznał, że choć obecnie samorządy głównie inwestują w autobusy o napędzie elektrycznym, to coraz częściej chcą także kupić pojazdy wodorowe.
Prezydent Piły Piotr Głowski zaznaczył, że z samorządami warto współpracować. Dodał, że pilski samorząd kontynuuje inwestowanie w infrastrukturę do ładowania i pojazdy elektryczne, ale także rozpoczyna projekty związane z napędem wodorowym. "Przechodzimy na zupełnie inny poziom myślenia, działania, jeśli chodzi o komunikację długodystansową, tam, gdzie +elektryki+ po prostu sobie jeszcze dzisiaj nie radzą" - powiedział.
Samorządowiec zaznaczył, że Piła podpisała umowę intencyjną z PKN Orlen. "Jedna z pierwszych pięciu stacji (tankowania wodoru - PAP) w Polsce będzie wybudowana m.in. w Pile" - podkreślił.
Celem programu "Zielony Transport Publiczny" jest upowszechnianie zeroemisyjnej komunikacji miejskiej w Polsce. W marcu NFOŚiGW poinformował, że w ramach drugiej edycji programu 67 miast i gmin w Polsce chce kupić ponad 380 bezemisyjnych autobusów, na co otrzymają wsparcie w wysokości ponad 900 mln zł