Mięso w Polsce tanieje, ale sprzedaż spadła. Polacy w zamian wybierają to
Polacy wydają mniej na mięso i wędliny. Spada zarówno wolumen, jak i wartość zakupów. Zyskują natomiast roślinne zamienniki – wartość tej niszy rośnie, mimo spadających cen - pisze w poniedziałkowym wydaniu „Puls Biznesu”.

W skrócie
- Polacy wydają coraz mniej na mięso i wędliny, zarówno pod względem wartości, jak i ilości kupowanych produktów.
- Rośnie popularność roślinnych zamienników mięsa, ich sprzedaż wzrosła zarówno w ujęciu ilościowym, jak i wartościowym.
- Najczęściej wybierane rodzaje mięsa to drób i wieprzowina, jednak udział produktów roślinnych dynamicznie się zwiększa.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
W pierwszym kwartale tego roku polskie gospodarstwa domowe wydały blisko 4 mld zł na mięso, czyli o 1,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2024 r., i ponad 5,2 mld zł na wędliny, czyli o 4,4 proc. mniej - podał "PB". W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku odnotowano 4,2-procentowy spadek wolumenu sprzedaży mięsa.
Spada sprzedaż mięsa w Polsce. Roślinne alternatywy coraz popularniejsze
Gazeta wskazała, że najczęściej wybieranym rodzajem mięsa był drób, który znalazł się w co drugim koszyku zakupowym. Wieprzowinę kupiło 44 proc. gospodarstw domowych.
Pod względem wartości sprzedaży udział drobiu wzrósł do 45 proc. (o 2 p.p.), a wieprzowiny spadł do 44 proc. (o 2 p.p.). Jednocześnie obniżyły się średnie ceny - kilogram drobiu potaniał o 74 grosze, a wieprzowiny o 19 groszy.
Może to być efekt działań promocyjnych sieci handlowych oraz presji kosztowej w łańcuchu dostaw - zauważa dziennik.
"W przypadku wędlin spadek był wyraźniejszy. Ilościowo wyniósł ok. 9 proc. Skurczyła się też wartość sprzedaży, choć średnia cena wzrosła o 1,5 zł za kilogram. Wskazuje to na utrzymującą się presję kosztową. Według danych YouGov najczęściej kupowanymi produktami w tej kategorii były parówki, kiełbasy tradycyjne i szynki. Te trzy grupy odpowiadały za niemal połowę całkowitej sprzedaży wędlin" - wskazała gazeta.
"Puls Biznesu" zwrócił też uwagę, że w pierwszym kwartale wzrosła sprzedaż w segmencie produktów roślinnych zarówno w ujęciu wolumenowym - z 536 do 607 tys. kg - jak i wartościowym.
Odnotowano ponad 11-procentowy wzrost rok do roku, do 26,2 mln zł. Motorami kategorii okazały się: roślinne zamienniki wędlin i produkty sojowe - czytamy.