PSPA o nowelizacji ustawy o elektromobilności: To szansa dla stref czystego transportu

Proponowana przez rząd nowelizacja ustawy o elektromobilności może przyspieszyć rozwój pojazdów elektrycznych w Polsce - ocenia Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Rząd przedstawił szereg nowych rozwiązań, m.in. dla ładowania samochodów w budynkach wielorodzinnych.

Rząd proponuje, aby strefy czystego transportu można było wprowadzić w każdej gminie
Rząd proponuje, aby strefy czystego transportu można było wprowadzić w każdej gminie123RF/PICSEL

Rada Ministrów przyjęła długo oczekiwany projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności. Zawarto w nim doprecyzowane zasady tworzenia stref czystego transportu we wszystkich gminach, bez względu na liczbę mieszkańców. Łatwiejsze będzie również zainstalowanie ładowarki do auta elektrycznego w budynku wielorodzinnym.

Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych i wiceszef europejskiej organizacji AVERE, wprowadzanie potrzebnych zmian w tej ustawie trwa od wielu miesięcy. - Ustawa z 2018 r. do dzisiaj nie odpowiada wyzwaniom sektora zrównoważonego transportu, a nawet wprowadzane w międzyczasie drobniejsze nowelizacje również nie wyeliminowały szeregu złych przepisów - wskazał.

Zdaniem dyrektora, projekt nowelizacji sugeruje, że część oczekiwań branży została zaakceptowana, a nowe prawo przyspieszy rozwój e-aut w Polsce. - Chodzi przede wszystkim o ułatwienia instalacji infrastruktury budynkowej, na przykład w blokach wielorodzinnych co otworzy ich mieszkańcom szanse na posiadanie auta elektrycznego - wyjaśnił.

Szef Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych zauważa, że najwięcej kontrowersji wzbudzały przepisy dotyczące stref czystego transportu. - Projekt z 28 czerwca br. przewidywał pozostawienie tych regulacji w kształcie, który w praktyce zamykał gminom furtkę do tworzenia obszarów niskoemisyjnych. Jednak uwzględniono przedstawione przez nas i Unię Metropolii Polskich postulaty z "Deklaracji miast na rzecz rozwoju Stref Czystego Transportu" podpisanej pod koniec września br., które umożliwiają wdrażanie stref gminom liczącym poniżej 100 tys. mieszkańców, a także zwiększenie kompetencji samorządów w zakresie ustalania warunków do tworzenia tych stref - powiedział Mazur.

To, zdaniem dyrektora, daje nadzieję, że w Polsce w końcu powstaną pierwsze takie strefy.

- Obok dobrych ustaw, potrzebne jest też budowanie świadomości społecznej oraz biznesowej o czystym transporcie i płynących z tego korzyściach dla gospodarki, klimatu i naszego zdrowia. O tym wszystkim będziemy do piątku rozmawiać w Łodzi na Kongresie Nowej Mobilności, gdzie przedstawiciele rządu, samorządów, biznesu, organizacji pozarządowych i eksperci, wymienią się wiedzą i doświadczeniem, aby stworzyć jak najlepsze warunki dla rozwoju nowoczesnej mobilności w Polsce - wskazał Mazur.

Coroczny problem na polskich plażachINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas