Porozumienie światowych gigantów ws. dekarbonizacji

​Ponad 400 firm reprezentujących branże odpowiadające za największe emisje gazów cieplarnianych - od transportu morskiego po hutnictwo - zawarło porozumienie w sprawie dekarbonizacji do 2050 r.

article cover
FABRICE COFFRINI / AFPAFP

Do porozumienia, które ma zostać oficjalnie ogłoszone podczas światowego forum ekonomicznego w Davos, przystąpiły takie giganty, jak metalurgiczny koncern Arcelor Mittal, spedycyjny Maersk i Shell, jeden z największych koncernów naftowych świata. 

Cel to wsparcie międzynarodowych wysiłków na rzecz cięć emisji gazów cieplarnianych. Zdaniem naukowców to niezbędne do uniknięcia najbardziej niszczycielskich konsekwencji zmian klimatycznych. 

Firmy, które przystąpiły do porozumienia reprezentują siedem globalnych branż: stalową, chemiczną, aluminiową, producentów cementu, a także firmy zajmujące się transportem morskim, lotniczym i kołowym. Łącznie te branże odpowiadają za jedną trzecią globalnych emisji gazów cieplarnianych. 

Porozumienie pod nazwą Mission Possible Partnership zobowiązuje biorące w nim udział przedsiębiorstwa do współpracy z rywalami, inwestorami, dostawcami oraz klientami w celu wypracowania w ciągu najbliższych trzech lat takiego planu, który umożliwi do 2050 r. osiągnięcie  zerowych emisji netto.

Zobowiązania Porozumienia paryskiego, podjęte przez rządy państwa w celu zahamowania wzrostu globalnych temperatur przed osiągnięciem poziomu 1,5 C ponad poziom sprzed epoki przemysłowej, nie są same w sobie wystarczające. By osiągnąć ten cel, emisje muszą zredukować kluczowe branże. 

Producent samolotów Airbus, linie lotnicze takie jak KLM, porty lotnicze, w tym londyńskie Heathrow oraz dostawcy paliw tacy, jak Shell, mają współpracować, by cała branża przeszła na czystsze paliwa. - Nie chodzi tylko o to, żeby firmy podpisały się pod zobowiązaniami klimatycznymi - mówi Maria Mendulice, prezeska koalicji klimatycznej We Mean Business, dodając: - Chodzi o to, żeby zaangażował się w nie cały łańcuch dostawców tak, by sektory miały motywację do dekarbonizacji i szybszej redukcji emisji.

© 2021 Reuters
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas