PAP: Debata o rozwoju elektromobilności w Polsce
Filarem strategii rozwoju elektromobilności w Polsce jest czysty transport publiczny - powiedział Szymon Byliński z Ministerstwa Klimatu i Środowiska podczas debaty w PAP. Zdaniem Bylińskiego nowa ustawa o elektromobilności wprowadzi ułatwienia w instalowaniu stacji ładowania pojazdów elektrycznych m.in. w domach wielorodzinnych.
Z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, operatora "Licznika elektromobilności", wynika, że w 2020 r. przybyło w Polsce prawie 19 tys. aut z napędem elektrycznym i hybrydowym, co oznacza wzrost o 119 proc. w stosunku rok do roku. Liczba samochodów z napędem wyłącznie elektrycznych zwiększyła się w tym czasie o 3,6 tys.
Szymon Byliński, dyrektor Departamentu Elektromobilności i Gospodarki Wodorowej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska dodał, że projektowane są nowe przepisy ustawy o elektromobilności, które ułatwią też montowanie ładowarek do samochodów elektrycznych w budynkach wielorodzinnych, bo większość ładowań odbywa się właśnie w domach. "Znaczna część Polaków mieszka w blokach i korzysta z parkingów wspólnot mieszkaniowych" - wyjaśnił.
Wiceprezes NFOŚiGW Artur Lorkowski podkreślił w dyskusji, że Fundusz ze środków z poprzedniej perspektywy UE dofinansował samorządom zakup właściwie wszystkich z ponad 400 zarejestrowanych w ostatnim czasie elektrycznych autobusów.
- Narodowy Fundusz kontynuuje to działanie. W oczekiwaniu na nową perspektywę ogłosiliśmy nabór do programu "zielony transport publiczny" dla samorządów, w ramach którego rozdysponujemy kwotę 1,1 mld zł - powiedział Lorkowski.
Wiceprezes dodał, że samorządy już zgłosiły się po dofinansowanie na ponad 430 e-autobusów, przy czym nowością jest, że 122 wnioski dotyczą autobusów wodorowych.