Naukowcy stworzyli rewolucyjny plastik. Można go przetwarzać w nieskończoność

Powstał nowy rodzaj plastiku, który można niemal dowolną liczbę razy rozkładać na czynniki pierwsze w procesie recyklingu i wytwarzać nowe przedmioty. Dzięki zastosowanej metodzie można też rozkładać istniejące już tworzywa. To potencjalnie ogromny przełom, bo dotychczas stosowane metody recyklingu tworzyw sztucznych pozwalają je przetwarzać co najwyżej kilka razy.

materiały prasowe
Amerykańscy naukowcy deklarują, że opracowali nowy, przełomowy plastik, który można poddawać recyklingowi w nieskończoność. Czy pomoże to rozwiązać problem zalewających nas odpadów?materiały prasowe

Kiedy tworzywa sztuczne wprowadzono do produkcji w połowie XX wieku, spowodowały one przemysłową rewolucję. Jednak kiedy zaczęły dosłownie zalewać środowisko, stały się globalnym problemem. Naukowcy z University of Colorado, Boulder przekonują, że już niedługo plastik z samochodów, elektroniki czy nawet satelitów będzie można wykorzystać 25 czy nawet 250 razy.

Na łamach magazynu "Nature Chemistry" opisali oni metodę, dzięki której nowego typu wytrzymałe tworzywo sztuczne można rozłożyć na czyste czynniki pierwsze, aby potem wykorzystać je do produkcji nowych rzeczy.

Kolosalny postęp dla recyklingu

To potencjalnie kolosalny postęp dla recyklingu. Dzisiejsze polimery udaje się przetwarzać najwyżej kilkukrotnie. Obecnie plastik się rozdrabnia i poddaje rozkładowi np. z pomocą bakteryjnych enzymów. To się jednak wiąże z niemałymi stratami, a przy tym nie jest odtwarzany taki sam materiał, jaki dostępny był na wstępie. Proces wymaga też dużych nakładów energii.

Również produkcja plastiku wymaga dużych ilości energii oraz paliw kopalnych - przede wszystkim ropy naftowej. "Staramy się wyjść poza ramy, jeśli chodzi o różne sposoby zrywania chemicznych wiązań" - mówi Wei Zhang, główny autor nowego badania. "Nasze chemiczne metody mogą pomóc w stworzeniu nowych technologii i materiałów. Można je wykorzystać także do rozwiązania problemu zalegającego już plastiku" - podkreśla.

Jego zespół opracował technikę tworzenia i niszczenia chemicznych połączeń, która pozwala na pozyskiwanie i rozkładanie wytrzymałych tworzyw nowego typu. Jednocześnie można ją wykorzystać do rozłożenia dzisiejszych, trudno poddających się recyklingowi materiałów.

Wei Zhang i jego zespół mówią, że ich odkrycie może pomóc także w recyklingu już istniejącego plastikumateriały prasowe

Nadchodzi rewolucja w produkcji i recyklingu plastiku?

Metoda jest gotowa do skomercjalizowania i można ją łatwo wprowadzić do działających już zakładów produkcyjnych. "Możliwość nie tylko tworzenia nowych polimerów, ale także przetwarzania i wykorzystywania starszych tworzyw może naprawdę przynieść korzyści w przyszłym projektowaniu i otrzymywaniu plastików" - mówi prof. Zhang.

"Z pomocą naszego nowego podejścia możemy przygotować wiele nowych materiałów - niektóre z nich mogą mieć podobne właściwości, jak plastiki używane dzisiaj, na co dzień" - twierdzi badacz.

Czy czeka nas rekordowy smog?INTERIA.PL