Wielkie kości wydobyte ze skały. Europejski kraj jest kopalnią olbrzymów

Po tym jak ze skał znajdujących się w wiosce Fuentes w Cuenca w hiszpańskiej Andaluzji udało się wydobyć pokaźne kawałki kręgosłupa, obręcz miedniczną i kości kończyn, można zaryzykować twierdzenie, że mamy oto jeden z najbardziej kompletnych szkieletów tytanozaurów znalezionych w Europie. Jego rozmiary nie są jeszcze określone.

Część szkieletu ogromnego dinozaura z gatunku kunkazaura
Część szkieletu ogromnego dinozaura z gatunku kunkazauraLo HuecoWikimedia Commons

Zwierzę przemierzało Hiszpanię przed 75 milionami lat, zatem w epoce kredy. Nazwane zostało Qunkasaura pintiquiniestra, z czego Qunkasaura nawiązuje do miejsca w Andaluzji, gdzie dinozaur został odnaleziony, a pintiquiniestra nawiązuje do królowej Pintiquiniestry, postaci z "Don Kichota" Miguela de Cervantesa.

Hiszpania staje się oczkiem w głowie łowców dinozaurów

Olbrzym należał do tytanozaurów, a dokładniej do saltazaurów. Mamy zatem do czynienia z przedstawicielem jednych z największych dinozaurów i największych zwierząt lądowych w dziejach. \największe tytanozaurty takie jak np. patagotytan z Argentyny mierzyły 37 metrów i ważyły 70 ton. To długość płetwala błękitnego, chociaż zdecydowanie mniejsza od niego masa.

Tak wyglądała kuinkazauraDdinodanWikimedia Commons

Kuinkazaura wprawiła paleontologów w wielką radość, bo to jeden z największych i zarazem najbardziej kompletnych szkieletów dużych zauropodów, jakie znaleziono w Europie. Zresztą Hiszpania jest w ostatnich latach centrum poszukiwań dinozaurów na kontynencie europejskim i znaleziono tutaj wiele niezwykłych gatunków tych wymarłych zwierząt. W 2023 roku właśnie w Hiszpanii, w formacji skalnej Talarn koło Lleidy w pobliżu Pirenejów odkryty został Calvarius, rodzaj nie-hadrozauroidowego styrakosterna z późnej kredy. Ten niezwykle interesujący dinozaur mierzył 5 metrów i był niezwykle szybki, na co wskazuje budowa jego ciała.

Jeszcze większy był Oblitosaurus - przedstawiciela iguanodonów z późnej jury, znaleziony w formacji Villar del Arzobispo koło Walencji w Hiszpanii. Mierzył co najmniej 6 metrów. Jest to największy znany jurajski ornitopod pochodzący z Europy.

Spore wrażenie zrobił także dinozaur nazwany Protathlitis - spory spinozauryd znaleziony niedaleko Barcelony. A spinozaury to łechtające wyobraźnię giganty znane chociażby z trzeciej części "Parku Jurajskiego", gdzie jeden z takich dinozaurów z żaglem na grzbiecie ścigał bohaterów. Dodajmy, że w tym roku w Kraju Basków znaleziono spinozaura o nazwie Riojavenatrix. To już była ogromna sensacja.

To jednak nic w porównaniu z olbrzymami, które w tym roku wykopano w Hiszpanii. Olbrzymami należącymi do zauropodów. To garumbatytan - zwierzę o trudnej do oszacowania masie, która musiała wynosić kilkadziesiąt ton. Ten hiszpański zauropod został odnaleziony niedaleko miasta Morella we wschodniej części kraju.

Teraz kuinkazaura to kolejne hiszpańskie znalezisko wysuwające ten kraj na czoło najważniejszych obecnie paleontologicznie miejsc na świecie. A odkrycie tego zwierzęcia potwierdza obecność co najmniej dwóch odrębnych linii saltazaurów na Półwyspie Iberyjskim.

Tyranozaury osiągały wielkie rozmiarywarpaintcobra123RF/PICSEL

Rozmiary kuinkazaura nie zostały jeszcze oszacowane. Trwa ten proces, a paleontologowie określają to zwierzę jako "tytanozaura średniej wielkości". W wypadku średniej wielkości tej grupy gigantów mamy jednak do czynienia i tak ze zwierzętami o wadze wielu, zapewne kilkunastu, może ponad 20 ton. To są rozmiary, które trudno ogarnia nasza wyobraźnia, bowiem dzisiaj na lądzie nie ma takich zwierząt.

Dinozaur odnaleziony w Fuentes to kości jednego osobnika. Nie wiemy jeszcze, czy żył samotnie, czy z jakichś powodów oddzielił się od stada.

Znalazł szkielet stegozaura w swoje urodziny. Rekordowa cena na aukcjiAFP