Zagadka słoneczników wyjaśniona. Wiadomo, dlaczego zawsze zwracają się na wschód

Młode słoneczniki stale szukają słońca. Kwiaty poruszają się przez cały dzień kierując w stronę, z której padają słoneczne promienie. Z wiekiem ich łodygi jednak sztywnieją i kwiaty na stałe "spoglądają" na wschód. Naukowcy wreszcie wiedzą dlaczego.

Dojrzałe słoneczniki zawsze zwracają się na wschód. Dotąd nie było wiadomo, dlaczego tak się dzieje123RF/PICSEL

Okazuje się, że słoneczniki skierowane na wschód są zdrowsze i bardziej produktywne niż te, które zwrócone są w inne strony. Wszystko dzięki ciepłu. "To, że są skierowane na wschód jest dość uderzające" - pisze biolog Stacey Harmer z University of California Davis.

Żeby sprawdzić, co słonecznikom daje kierowanie się na wschód, naukowcy wyhodowali kwiaty, a kiedy dojrzały na tyle, by skierować się na stałe na wschód, część z nich przekręcili w odwrotnym kierunku. Stale monitorowali stan roślin skierowanych na zachód, jak i grupy kontrolnej, której pozwolili rosnąć, jak chciała. Wyniki eksperymentu opublikowano w czasopiśmie "New Phytologist".

Kwiatowe preferencje pszczół

Uderzające było to, że kwiaty skierowane na wschód przyciągały rano znacznie większą liczbę pszczół. Przez resztę dnia pszczoły nie wykazywały żadnych preferencji, co sugeruje, że poranne okno czasowe może mieć duże znaczenie dla kwiatów. Słoneczniki skierowane na wschód zaczęły również uwalniać swój pyłek o około 30 minut wcześniej, od tych skierowanych na zachód.

Analiza naukowców sugeruje, że zjawisko to ma związek z temperaturą kwiatów. Słoneczniki wydają się uwalniać pyłek pod wpływem rosnącej temperatury. Kwiaty skierowane na wschód nagrzewają się szybciej. Po sztucznym ogrzaniu kwiaty skierowane na zachód również zaczęły uwalniać pyłek wcześniej, ale takie sztuczne podgrzewanie nie miało wpływu na wizyty zapylaczy. Rano w dalszym ciągu preferowały kwiaty zwrócone na wschód.

Naukowcy sądzą, że dzieje się tak, że kwiaty mają specjalne, widoczne w świetle ultrafioletowym "znaki naprowadzające" dla zapylaczy, które są widoczne wyraźniej, gdy są bezpośrednio oświetlone promieniami słonecznymi. Owady po prostu nie dostrzegały o poranku kwiatów zwróconych w inną stronę.

Słoneczniki skierowane na wschód dawały więcej nasion o większej masie, a ich pyłek służył do zapytania większej ilości innych kwiatów. Naukowcy stwierdzili do dzięki badaniom DNA nasion, i ustalając, czy powstały wskutek zapylenia pyłkiem roślin zwróconych na wschód, czy na zachód.

Tony plastiku w oceanach. Rozkłada się do 450 lat!Deutsche Welle