Są bez przerwy pobudzone przez zanieczyszczenia plastikiem

Zespół badaczy z angielskiego University of Hull zbadał 40 krabów znalezionych w wodach u wybrzeży Yorkshire. Okazało się, że substancja chemiczna z plastikowych śmieci pobudza kraby pustelniki, które myślą, że mają do czynienia z jedzeniem.

Krab pustelnik.
Krab pustelnik.JACQUES DEMARTHON AFP

Substancja, o której mowa to oleamid, który już teraz uważany jest za feromon dla niektórych owadów. Oleamid podnosi tempo oddychania krabów pustelników, co według naukowców wskazuje na ich pobudzenie podobne do tego, kiedy zwierzęta są stymulowane przez obecność pożywienia.

Plastik zalewa oceany

Naukowcy zauważyli, że oleamid jest uderzająco podobny do kwasu oleinowego, substancji chemicznej uwalnianej przez niektóre zwierzęta podczas rozkładu, co może wyjaśniać, czemu kraby - które są padlinożercami - mylą plastik z pożywieniem. Niestety to sprawia, że pustelniki pokonują wiele kilometrów za zapachem plastiku, myśląc, że to jedzenie. Zwiększa to także ilość mikroplastików pochłanianych przez kraby. Dodatkowo wcześniejsze badania wykazały, że kontakt z plastikiem upośledza zdolności poznawcze tych zwierząt, a to z kolei zmniejsza ich zdolność do wyboru optymalnych muszli do życia. To uczyni je bardziej podatnymi na ataki drapieżników.

Krab używający puszki jako swojej muszli.
Krab używający puszki jako swojej muszli.Shane Keena Photography/Life Aquatic Expeditions/Solent News & PEast News

Według World Wildlife Fund ponad 8 mln ton plastiku jest wyrzucanych do światowych oceanów każdego roku. Organizacja twierdzi też, że co najmniej 90 proc. ptaków ma plastik w żołądkach i co najmniej połowa morskich żółwi zjadła kiedyś fragment plastikowych torebek i słomek.

Jak pokazało nowe badanie opublikowane w czasopiśmie naukowym "Nature", 10 rodzajów plastikowych przedmiotów odpowiada za 75 proc. wszystkich zanieczyszczeń w oceanach.

Plastikowe torby jednorazowego użytku, plastikowe butelki, pojemniki na żywność oraz folia spożywcza to cztery najczęściej występujące plastikowe śmieci w oceanach odpowiadają za 50 proc. wszystkich tego rodzaju zanieczyszczeń. Do niechlubnej dziesiątki zaliczają się jeszcze: syntetyczne liny, elementy sprzętu wędkarskiego, plastikowe pokrywki, opakowania przemysłowe, szklane butelki, puszki po napojach.

Źródło: Washington Post, Gizmodo, The Guardian