Oszałamiająca i nieprzewidywalna. Odkryto nowy gatunek orchidei

Naukowcy z Madagaskaru, Stanów Zjednoczonych i Europy opisali nowy gatunek storczyka. Roślina występuje w lasach środkowego Madagaskaru. Charakteryzuje ją nie tylko oszałamiający wygląd i miejsce bytowania. Orchidea jest zagrożona działalnością człowieka.

Solenangis impraedicta to najnowszy opisany gatunek storczyka. Zdjęcie dzięki uprzejmości Missouri Botanical GardenMissouri Botanical Gardenmateriały prasowe

Orchidea (pot. nazwa dla roślin z rodziny storczykowatych) nazwana Solenangis impraedicta (łac. "nieprzewidywalna") została właśnie opisana przez międzynarodowe grono naukowców.

Roślina o jasnożółtej barwie charakteryzuje się wyjątkowo długim pędem nektarowym w stosunku do długości kwiatu. Orchidea została odkryta w lasach na Madagaskarze. Rośnie w koronach drzew, co sprawia, że jest prawie niewidoczna dla stąpających po ziemi.

Choć naukowcy nie kryją fascynacji najnowszym odkryciem na Madagaskarze, równocześnie alarmują, że to państwo wyspiarskie słynące z dziewiczej przyrody zmaga się z problemami środowiskowymi powodowanymi przez działalność człowieka.

Słodki nektar z orchidei tylko dla wybranych

Dzięki specyficznej budowie opisanej właśnie rośliny z jej nektaru może korzystać prawdopodobnie tylko wybrany rodzaj motyli nocnych z gatunku Eumorpha typhon. Owady te mają niezwykły aparat gębowy wyposażony w długie trąbki, którymi są w stanie spijać świeży nektar orchidei, a następnie zapylać inne rośliny.

Opisany właśnie storczyk jest zarazem pierwszym od 1965 r. gatunkiem spośród tych roślin, który jest przystosowany do zapylania konkretnego gatunku motyli.

Badacze porównują Solenangis impraedicta do tak zwanej orchidei Darwina (Angraecum sesquipedale), która również występuje wyłącznie na Madagaskarze. W XIX w. Darwin spekulował, że dotarcie do nektaru Angraecum sesquipedale jest możliwe tylko w przypadku owadów o wyjątkowo długiej trąbce. Roślina, według obecnych doniesień naukowych zapylana jest przez ćmy z gatunku Xanthopan morgani.

Niebezpieczeństwo

Naukowcy, którzy trafili na trop nowo odkrytego storczyka utrzymują jego lokalizację w tajemnicy. Wiadomo tylko, że tajemnicza orchidea rośnie w wilgotnych lasach. Fauna i flora Madagaskaru, choć jest wyjątkowa w skali globalnej i żyją tu endemniczne gatunki, jest również narażona na wpływ działalności człowieka.

Według ekspertów największym zagrożeniem przyrody w tym rejonie jest masowe wylesianie i dostososowywanie gruntów na potrzeby rolnictwa, a także klęski takie jak pożary i przemysł wydobywczy.

Opisany właśnie gatunek storczyka został zebrany przez botaników z Ogrodu Botanicznego Missouri. Naukowcy analizowali wówczas wpływ górnictwa na dziką przyrodę.

Solenangis impraedicta jest obecnie zagrożony głównie przez działalność górniczą. W okolicy wydobywany jest nikiel oraz kobalt, które służą m.in. rozwojowi branży elektromobilności - twierdzą botanicy.

Madagaskar słynie ze sporej ilości gatunków storczyków. Na zdjęciu Angraecum eburneum o niezwykle słodkim nektarze Sangjib Min/Newport News Daily Press/Tribune News Service via Getty Images