Na północy stało się coś niezwykłego. Powstała kolonia dziwnych hybryd

W Arktyce doszło do hybrydyzacji zwierząt na dużą skalę - połączyły się dwa podgatunki maskonurów. Naukowcy sugerują, że do tego niezwykłego procesu doszło z powodu pogłębiających się zmian klimatycznych.

Zmiany klimatu coraz bardziej zmieniają obszary arktyczne. Sprawiły m.in, że powstała kolonia dziwnych hybryd maskonurów (zdjęcie ilustracyjne)123RF/PICSEL

Na Spitsbergenie leżącym na Morzu Arktycznym żyje podgatunek maskonura atlantyckiego Fratercula arctica naumanni, z kolei na wyspie Røst u wybrzeży kontynentalnej Norwegii żyje podgatunek Fratercula arctica arctica. Między tymi dwiema wyspami znajduje się skrawek lądu o nazwie Wyspa Niedźwiedzia. Właśnie tutaj doszło do niezwykłej hybrydyzacji wymienionych podgatunków.

Jak doszło do hybrydyzacji ptaków?

Naukowcy z Uniwersytetu w Oslo pobrali próbki krwi od maskonurów, które zamieszkują wspomniane powyżej regiony. Następnie przeprowadzili szczegółowe badania genetyczne. Jak wcześniej wskazywali badacze, oba podgatunki wydzieliły się co najmniej 40 000 lat temu od wspólnego przodka.

Nowe badania ujawniły, że w ciągu ostatniego stulecia doszło do krzyżowania się tych podgatunków ptaków. Specjaliści zauważają, że do 1910 r. na Wyspie Niedźwiedziej można było znaleźć tylko maskonury F. a. arctica. Jednakże od tego czasu miejscowa populacja była coraz bardziej "infiltrowana" przez podgatunek F. a. naumanni. Naukowcy twierdzą, że wzrost tempa hybrydyzacji jest związany ze wzrostem średnich globalnych temperatur.

Jak piszą autorzy badań: "Podczas gdy niedobory żywności lub zanieczyszczenie spowodowane rybołówstwem są szkodliwymi czynnikami, których nie można wykluczyć, szacowany początek hybrydyzacji zbiega się w szczególności z początkiem ocieplenia Arktyki w XX wieku, kiedy temperatura powierzchni morza wzrosła nawet o 1,5 stopnia Celsjusza".

Według badaczy nowo zaobserwowana hybrydyzacja nie wydaje się być szkodliwa dla populacji maskonurów w Arktyce. Jednocześnie trzeba się liczyć z tym, że demografia ptaków ulega radykalnej zmianie.

Maskonury przez zmiany klimatu zaczęły wędrówki w nowych kierunkach
Maskonury przez zmiany klimatu zaczęły wędrówki w nowych kierunkachWikimedia Commonsdomena publiczna

Maskonury wędrują na południe

Gatunki arktyczne, kiedy dochodzi do wzrostu temperatury powietrza/wody, migrują na północ w poszukiwaniu bardziej dogodnych dla siebie (chłodniejszych) regionów. Jednakże w tym przypadku wraz ze wzrostem temperatur dochodzi do migracji ptaków na południe.

"Chociaż osobniki hybrydyzowane zaobserwowano u kilku gatunków arktycznych (np. niedźwiedzia polarnego i bieługi), przedstawiamy pierwszy genomiczny dowód na niedawne utworzenie całej populacji hybrydowej napędzanej przesunięciem rozmieszczenia zwierząt na południe. Nasze odkrycia stanowią rzadką obserwację reakcji na skalę populacji na szybkie zmiany środowiskowe, których ekosystem Arktyki zaczął doświadczać w ciągu ostatniego stulecia" - podsumowują autorzy badania.

Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym Science Advances.

Recykling turbin wiatrowych po polskuPolsat News