Meduza, którą ujrzysz tylko raz

Meduzy to drapieżne, ale wyjątkowe stworzenia morskie. Do obrony i chwytania swojej zdobyczy używają parzydełek. Na wyjątkowy okaz natknął się nurek, eksplorujący wybrzeża Papui Nowej Gwinei.

Meduza cętkowana jest widywana niezwykle rzadko
Meduza cętkowana jest widywana niezwykle rzadkoBlue Moon LifeYouTube

Ogromna meduza wielkości piłki nożnej przemknęła tuż przed oczami nurka w Oceanii. Rzadki okaz meduzy został zarejestrowany na wideo tylko dwa razy w historii. To druga z takich rejestracji.

Chirodectes maculatus, czyli meduza cętkowana to niezwykle rzadki gatunek parzydełkowców. Pierwszy raz została dostrzeżona u wybrzeży Queensland w Australii. Meduza ta wyróżnia się niesamowitym kształtem i ubarwieniem, które kojarzą się raczej z ośmiornicami niż z meduzami. Charakterystyczne cętki i bardzo długie, kolorowe parzydełka, czynią ten okaz jedynym w swoim rodzaju.

Historia meduzy

Ten wybitny gatunek meduzy odkrył i opisał w 2005 roku zespół australijskich naukowców pod przewodnictwem Paula Collinsa. "Premierowy" okaz został schwytany i zakonserwowany w 1997 roku. Naukowcy początkowo opisywali gatunek jako Chiropsalmus. Rok później Lisa-Ann Gershwin zaklasyfikowała meduzę do gatunku Chirodectes.

"Zawsze istnieje szansa, że ten okaz pochodzi od blisko spokrewnionego, ale jeszcze nieopisanego gatunku Chirodectes" - komentował nagranie Collins.

Naukowcy są zachwyceni odkryciem kolejnego okazu tej wyjątkowej meduzy. Mają nadzieję na znalezienie większej liczby meduz.

Meduzy są biernymi drapieżnikami. Nie polują na ofiary, używają do tego celu jedynie rozciągniętych parzydeł. Meduzy żyją ok. kilku miesięcy. Umierają zazwyczaj po okresie rozrodu. Meduzy mają zazwyczaj kształt spłaszczonego parasola, dzwonu, lub grzyba.

Tony plastiku w oceanach. Rozkłada się do 450 lat!Deutsche Welle