Delfiny też chorują na Alzheimera. Ich mózgi starzeją się tak jak nasze

Badacze odkryli, że mózgi niektórych delfinów wykazują zmiany charakterystyczne dla choroby Alzheimera. Nie jest jednak jasne, czy zwierzęta doświadczają podobnych objawów.

Naukowcy odkryli, że organizmy niektórych delfinów wykazują zmiany charakterystyczne dla choroby Alzheimera123RF/PICSEL

Nowe badanie sugeruje, że delfiny mogą cierpieć na te same schorzenia neurologiczne, co ludzie. Naukowcy ze Szkocji znaleźli dowody na to, że w mózgach co najmniej trzech gatunków delfinów można odnaleźć oznaki choroby Alzheimera. Badacze spekulują, że to odkrycie może pomóc wyjaśnić to, dlaczego setki waleni okresowo jest wyrzucanych na plaże.

Alzheimer u delfinów

Choroba Alzheimera jest najczęstszym typem demencji i charakteryzuje się poważnymi, zmianami w mózgu. W mózgach osób cierpiących na tą chorobę znajdują się zniekształcone białka zwane amyloidami beta i tau. Uważa się, że to właśnie ich skupiska powodują uszkodzenia mózgu.

Badania wykazały, że podobne zmiany można znaleźć u zwierząt takich, jak niektóre gatunki małp czy u psów. Ale mimo, że w ich mózgach pojawiają się oznaki Alzheimera, część z tych zwierząt nie wydaje się cierpieć na towarzyszące ludzkiej postaci tej choroby objawów. To skłoniło część badaczy do spekulacji, że właściwa choroba Alzheimera dotyka wyłącznie ludzi.

Nowe badania mogą zmienić to, jak rozumiemy tę groźną chorobę. Naukowcy z Instytutu Badawczego Mordun w Szkocji wyszli z założenia, że mózgi delfinów mogą być na tyle podobne do mózgów ludzi, że mogą one cierpieć na podobną demencję. Aby przetestować swoją teorię, zespół zbadał próbki mózgu pobrane od przedstawicieli grupy, która obejmuje delfiny, morświny i kaszaloty. W sumie przyjrzeli się mózgom 22 zwierząt należących do pięciu gatunków, w tym delfinów Risso, grindwali długopłetwych, delfinów białonosych, morświnów i delfinów butlonosych. Wszystkie próbki pochodziły od zwierząt, które zmarły po wyrzuceniu na szkockie mielizny.

Delfiny wpływają na mieliznę przez Alzheimera?

Zespół zidentyfikował cztery zwierzęta z trzech gatunków, które miały wszystkie lub większość markerów choroby Alzheimera. Należały do nich dwa grindwale, delfin białonosy i delfin butlonosy. Wyniki prac zespołu zostały opublikowane w "European Journal of Neuroscience".

Odkrycia mogą pomóc wyjaśnić, dlaczego okresowo całe grupy składające się z nawet kilkuset zwierząt umierają na mieliznach, nie mogąc wrócić na otwarte morze. Zgodnie z teorią "chorego przywódcy", grupa zdrowych delfinów może zginąć przez chorego lub zdezorientowanego przywódcę. Demencja może być jednym z powodów, dla których przewodnicy stad tracą z wiekiem zdolność do bezpiecznej nawigacji.

"To istotne badania, które pokazują, że patologia mózgu u waleni jest podobna do mózgów ludzi dotkniętych kliniczną chorobą Alzheimera" - pisze autor badania Mark Dagleish, patolog z University of Glasgow. "Obecność tych zmian w mózgu wskazuje, że walenie mogą cierpieć na deficyty poznawcze związane z chorobą Alzheimera u ludzi, należy jednak przeprowadzić więcej badań, aby lepiej zrozumieć, co dzieje się z tymi zwierzętami".

Czy zimowa pogoda zostanie z nami na dłużej?Polsat News