Czy przyzwyczajamy się do hałasu ulicznego? Nie, ale jest na to sposób
Zanieczyszczenie hałasem to dziś drugie, po zanieczyszczeniu powietrza, największe środowiskowe zagrożenie dla zdrowia człowieka. Kilkanaście milionów dorosłych Europejczyków jest stale poirytowanych z powodu hałasu ulicznego. Jak to zmienić? Być może problem leży w nawierzchni.

W skrócie
- Zanieczyszczenie hałasem stanowi poważne zagrożenie zdrowotne, na które wpływają natężenie ruchu oraz rodzaj i prędkość pojazdów.
- Zmiana przepisów dotyczących poziomu dopuszczalnego hałasu spowodowała ograniczenie liczby ekranów akustycznych, mimo negatywnego wpływu hałasu na zdrowie.
- Nowoczesne technologie, takie jak ciche nawierzchnie BBTM, skutecznie redukują hałas i poprawiają bezpieczeństwo na drogach.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Polskie przepisy mówią o maksymalnych poziomach emisji hałasu drogowego. Dopuszczalne emisje są różne w zależności od pory dnia, czy zabudowań.
- Na odcinkach dróg najlepiej poznaliśmy zależności między hałasem a natężeniem ruchu, liczbą pojazdów ciężkich, typu autobusy, samochody z przyczepami, maszyny budowlane i prędkością pojazdów. Dzięki temu możemy precyzyjnie określić natężenie hałasu i projektować odpowiednie zabezpieczenia akustyczne. Problem w tym, że te metody nie uwzględniają zmian i warunków ruchu takich, jak np. korki czy nagłe przyspieszenia. To może prowadzić do błędów przy planowaniu ochrony przed hałasem - mówi dr inż. Marcin Dębiński z Katedry Dróg i Mostów Politechniki Lubelskiej.
Kiedyś było więcej ekranów akustycznych?
Obecne limity natężenia dźwięku obowiązują od 2013 r. i zdaniem eksperta zostały znacznie złagodzone względem pierwotnych limitów: - Pierwsze rozporządzenie było rygorystyczne, ekranowaliśmy bardzo dużo terenów, nawet niezagospodarowanych mieszkaniowo - zaznacza inż. Dębiński.
Po zmianie w rozporządzeniu limity zostały zwiększone i obszarów, które są chronione przed hałasem, jest mniej. A hałas szkodzi.
Może prowadzić do trwałego uszkodzenia słuchu, problemów z krążeniem, układem nerwowym, a nawet zaburzeń równowagi. Wiąże się też z zaburzeniami: snu, rozdrażnieniem, chorobami sercowo-naczyniowymi i metabolicznymi, powikłaniami okołoporodowymi i ciążowymi, upośledzeniem funkcji poznawczych, ogólnym pogorszeniem zdrowia psychicznego i samopoczucia oraz z przedwczesnymi zgonami.
Czasem wystarczy wymiana nawierzchni, żeby w mieście zrobiło się ciszej.
Technologia cichej nawierzchni - BBTM
Najnowsze badania pokazują, że skuteczne zarządzanie ruchem może znacząco obniżyć poziom hałasu. Nowoczesne systemy transportowe, które regulują prędkość i płynność jazdy, dają realne efekty. Takie rozwiązanie już wdrożono na alei Solidarności w Lublinie - tu dostosowanie prędkości pomogło zmniejszyć hałas.
- Są takie rodzaje asfaltu, które lepiej tłumią dźwięki. Przykładem są mieszanki BBTM. Zastosowano je m.in. na alejach Racławickich, właśnie po to, by było ciszej - dodaje dr Dębiński.

Pierwsza w Polsce realizacja warstwy ścieralnej z mieszanki BBTM została wdrożona w 2010 r. podczas modernizacji odcinka drogi wojewódzkiej DW 780 Kraków-Chełmek.
Beton asfaltowy do bardzo cienkich warstw BBTM (fr. Béton Bitumineuse Très Mince, ang. UE asphalt concrete for very thin layers) w oryginalnym założeniu jest mieszanką mineralno-asfaltowa do warstw ścieralnych o grubości 20-30 mm, wymagającą zagęszczenia, która ma nieciągłe uziarnienie i tworzy połączenia ziarno do ziarna, przez co mieszanka ma teksturę otwartą.
- Nawierzchnie cienkowarstwowe pozwalają zredukować hałas - mówi inż. Dębiński i dodaje: - Powyżej 50 km/h głównym, dominującym źródeł hałasu jest styk opony z nawierzchnią. Taka warstwa BBTM może sprawić, że hałas znacznie się zmniejszy.
Ponadto mieszanki typu BBTM wpływają na poprawę bezpieczeństwa ruchu, odprowadzają lepiej wodę z jezdni, zapobiegają tworzeniu się kolein, a dzięki zmniejszeniu emisji hałasu, nie ma potrzeby montowania ekranów akustycznych.
Do mieszanek o obniżonej hałaśliwości charakteryzujących się zwiększoną zawartością wolnych przestrzeni należy mieszanka mineralno-asfaltowa typu BBTM o uziarnieniu 8 oraz 11 mm.