Tu jest więcej rowerów niż ludzi. Co z tego wynika?
Jazda na rowerze, to jeden ze sportów, korzystnych nie tylko dla naszego zdrowia. Najbardziej rowerowy kraj w Europie wie, jakie są zalety z jazdy na dwóch kółkach. Europa powinna brać z niego przykład.
W Holandii jest więcej rowerów niż ludzi - podaje BBC. Aż 70 proc. podróży w kraju odbywa się za pośrednictwem rowerów. Z jazdy na rowerze znane są zwłaszcza takie miasta, jak Amsterdam, Haga, czy Utrecht. W świetle kryzysu klimatycznego wybór roweru, jest też rozsądnym sposobem na zmniejszenie śladu węglowego. Korzystanie z roweru zamiast samochodu nawet raz dziennie zmniejsza emisje CO2 o 67 proc.
Rowerem po Europie
Międzynarodowy zespół badawczy wykazał, że gdyby pozostali Europejczycy jeździli tak często na rowerze, jak Holendrzy, nie wyemitowano by prawie 700 mln ton dwutlenku węgla. To więcej niż roczne emisje Kanady. Wyniki analiz opublikowano w czasopiśmie Communications Earth & Environment.
Autorzy badania stwierdzili, że rower bez wątpienia, jest najlepszym środkiem transportu, który ma wiele walorów. Sektor transportu odpowiada obecnie za jedną czwartą światowych emisji gazów cieplarnianych, a pojazdy osobowe odpowiadają za ich połowę. Sytuacji klimatycznej nie poprawia fakt, że coraz więcej ludzi posiada samochody.
Zespół naukowców zebrał dane dotyczące użytkowania rowerów w Europie, począwszy od lat 60. Obliczyli, że światowa produkcja rowerów przekroczyła skalę produkcji samochodów w latach 1962-2015. W 2015 roku wyprodukowano ponad 123 mln rowerów, z czego prawie dwie trzecie w Chinach. Niestety tylko 5 proc. podróży w 60 krajach odbywało się na rowerze.
Naukowcy wykazali, że w krajach o wyższych i średnich dochodach znajduje się więcej osób, posiadających rowery. Jednak ci zamożniejsi, posiadają też samochody, którymi często podróżują i rezygnują na dłuższych dystansach z jazdy rowerem (tak np. jest w USA).
Autorzy badania stwierdzili też, że podążanie za rowerowym przykładem Holandii i Danii jest konieczne dla zrównoważonego rozwoju. Polityka krajów ma sprzyjać rozwoju infrastruktury, ale nie tej, która do budowy ścieżki rowerowej wymaga np. wycięcia kilkuset drzew. Pomocne mają być szeroko rozsiane wypożyczalnie rowerów, darmowe parkingi dla samochodów, czy wspólne przejazdy.
Główny autor analizy, prof. Gang Liu z Wydziału Zielonej Technologii Uniwersytetu Południowej Danii, przyznał, że rowery będą miały kluczowe znaczenie dla zmniejszenia światowych emisji dwutlenku węgla z sektora transportu.