Polki i Polacy nie chcą produktów, które przyczyniają się do wycinki lasów

Z najnowszego badania wynika, że konsumenci i konsumentki w Polsce zwracają uwagę na to, czy kupowane przez nich produkty wiążą się z nieodpowiedzialnymi praktykami stosowanymi przez producentów. Ok. 60 proc. Polek i Polaków woli kupować te rzeczy, które nie przyczyniają się do zmian klimatów i wylesiania.

Respondenci w najnowszym badaniu FSC i Ipsos wskazali, że wolą kupować produkty, które nie przyczyniają się do wycinki lasów i zmian klimatu
Respondenci w najnowszym badaniu FSC i Ipsos wskazali, że wolą kupować produkty, które nie przyczyniają się do wycinki lasów i zmian klimatu123RF/PICSEL
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

W badaniu Forest Stewardship Council (FSC) i Ipsos ankietowani wskazali, że zmiany klimatyczne są dla nich na czwartym miejscu, jeśli chodzi o wszystkie obawy, jakich doświadczają w życiu. Zapytani bardziej szczegółowo o zagrożenia związane z lasami, polscy respondenci wskazywali przede wszystkim utratę gatunków zwierząt i roślin, wylesianie, a także spowodowane nim susze i powodzie.

Bardziej ufamy certyfikatom niż instytucjom państwowym

Niemal dwie trzecie konsumentów i konsumentek w Polsce deklaruje także, że wolałoby wybierać produkty, które nie szkodzą roślinom i zwierzętom ani nie przyczyniają się do zmiany klimatu (odpowiednio 63 i 62 proc.).

Ponad połowa (58 proc.) oczekuje, że firmy nie będą przyczyniać się do wylesiania, 57 proc. chętniej sięga po artykuły w opakowaniach podlegających recyklingowi, np. papierowych, a 56 proc. uważa, że może pomagać chronić lasy, kupując produkty certyfikowane przez niezależne organizacje.

Zarówno na świecie, jak i w Polsce konsumenci w zakresie ochrony lasów ufają raczej systemom certyfikacji (28 proc.) niż instytucjom państwowym (9 proc.). Gdzieś pośrodku na skali lokują się zaś firmy produkujące i sprzedające produkty z drewna i papieru, którym w tej sprawie ufa w Polsce 16 proc. respondentów.

Ważna lekcja m.in. dla Lasów Państwowych

FSC okazało się zdecydowanym liderem rozpoznawalności w Polsce i na świecie. Połowa (50 proc.) polskich respondentów rozpoznaje logo FSC, podczas gdy na świecie ten odsetek wyniósł 46 proc. Ten wskaźnik jest najwyższy wśród osób w wieku od 18 do 24 lat. Kolejny w rankingu system certyfikacji zebrał o niemal 10 punktów procentowych mniej wskazań.

- W niedawnym liście do premiera Morawieckiego Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli podkreślała, że certyfikat FSC to warunek współpracy z międzynarodowymi kontrahentami. Jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest rosnąca świadomość konsumentów - zauważa w rozmowie z Zieloną Interią Karolina Tymorek, Dyrektorka Krajowa FSC.

- Dla konkurencyjności polskich firm branży drzewnej jest więc kluczowe, aby zarządcy lasów w Polsce posiadali certyfikat FSC - podkreśla ekspertka.

Produkty ekologiczne. Jak nie dać się nabrać?SCP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas