Glony schłodzą Ziemię. Niesamowite odkrycie ws. regulowania klimatu Ziemi

Nowe badania wskazują, że niezwykle istotną rolę w schładzaniu Ziemi odgrywają morskie glony. Naukowcy zastanawiają się, jak wykorzystać je do walki z globalnym ociepleniem.

Mikroskopijne glony mogą odpowiadać za chłodzenie powierzchni Ziemi
Mikroskopijne glony mogą odpowiadać za chłodzenie powierzchni ZiemiGERD GUENTHEREast News

Opublikowane właśnie badania wykazały, że powszechny rodzaj glonów oceanicznych odgrywa znaczącą rolę w wytwarzaniu związku chemicznego, który pomaga ochłodzić klimat Ziemi. Wyniki badania przeprowadzonego przez Uniwersytet Anglii Wschodniej (UEA) i Uniwersytet Oceaniczny w Chinach (OUC) mogą zmienić nasze rozumienie wpływu tych maleńkich organizmów morskich na naszą planetę.

Pospolite algi pomagają w walce ze zmianami klimatu

Zespół ustalił, że pospolite, tworzące zakwity algi Pelagophyceae, są bardzo istotnym źródłem związku zwanego dimetylosulfoniopropionianem (DMSP). DMSP jest głównym źródłem aktywnego dla klimatu gazu zwanego siarczkiem dimetylu (DMS), znanego jako “zapach morza".

DMS działa również jako cząsteczka sygnalizacyjna, kierując organizmy morskie do pożywienia i odstraszając drapieżniki. Kiedy DMS jest uwalniany do atmosfery, produkty utleniania DMS pomagają tworzyć chmury, które odbijają światło słoneczne od Ziemi, skutecznie chłodząc planetę. Ten naturalny proces jest niezbędny do regulowania klimatu Ziemi, a także ma ogromne znaczenie dla globalnego obiegu siarki, bo w ten sposób siarka z oceanów trafia z powrotem na ląd.

Badanie to sugeruje, że produkcja DMSP przez algi, a co za tym idzie ilość DMS za którego uwalnianie odpowiadają, jest prawdopodobnie wyższa niż wcześniej przewidywano, co podkreśla kluczową rolę drobnoustrojów w regulacji globalnego klimatu. Każdego roku mikroorganizmy morskie produkują w oceanach Ziemi miliardy ton DMSP, który pomaga im przetrwać, chroniąc przed różnymi stresami, takimi jak zmiany zasolenia, zimno, wysokie ciśnienie i stres oksydacyjny.

Nieoczekiwany sojusznik

"Pelagophyceae należą do najliczniejszych glonów na Ziemi, ale wcześniej nie były znane jako ważni producenci DMSP" podkreśla współautor badania, prof. Jonathan Todd ze Szkoły Nauk Biologicznych Uniwersytetu Wschodniej Anglii. "To odkrycie jest ekscytujące, ponieważ DMSP jest źródłem pożywienia dla innych mikroorganizmów i głównym źródłem gazów chłodzących klimat".

"Zrozumienie roli Pelagophyceae w produkcji DMSP oznacza, że musimy ponownie przemyśleć, ile tego związku jest produkowane i jak wpływa to na nasz klimat" dodaje Dr Jinyan Wan z Uniwersytetu Wschodniej Anglii i Uniwersytetu Oceanicznego w Chinach. UEA i OUC utworzyły chińsko-brytyjskie wspólne centrum badawcze, aby promować najnowocześniejsze badania o morzu i oceanach.

Dr Andrew Curson z UEA był kluczowym członkiem zespołu, który zidentyfikował nowe enzymy odpowiedzialne za syntezę DMSP w różnych bakteriach, sinicach fotosyntetyzujących i algach. “To właśnie ustalenie tych enzymów pozwoliło naszemu zespołowi zidentyfikować Pelagophyceae jako potencjalnie ważnych producentów DMSP" stwierdza badacz. Współautor badania, profesor Xiao-Hua Zhang z College of Marine Life Science w OUC, dodaje: "Identyfikując enzymy biorące udział w produkcji DMSP, naukowcy mogą lepiej zrozumieć i przewidzieć zachowanie tych glonów i ich wpływ na globalne zmiany klimatyczne.

Naukowcy twierdzą, że potrzebne są dalsze badania glonów Pelagophyceae w ich naturalnym środowisku, a także bardziej szczegółowe badania nad innymi organizmami morskimi.

Pasza dla zwierząt z glonów. Rewolucyjny pomysł PolakówPolsat NewsPolsat News