Nowy autobus ma być wydzierżawiony na cztery lata. Łącznie Miejski Zarząd Komunikacji w Koninie do 2028 r. zamierza kupić 12 pojazdów ekologicznych. Jak zapewnia Solaris, w pełni zatankowany wodorem autobus może przejechać do 350 km dziennie. Tankowanie trwa tyle samo, co w tradycyjnym autobusie.
- Pojazdy wyposażone w ogniwa wodorowe są przyszłością komunikacji miejskiej. Gwarantują 100 proc. redukcję emisji spalin oraz umożliwiają większą funkcjonalność operacyjną niż tabor elektryczny - bateryjny. Wymogi ustawy o elektromobilności oraz paliwach alternatywnych nakładają na nas obowiązek zapewnienia do 2028 roku 30 proc. taboru zeroemisyjnego. Uwarunkowania lokalne w niedalekiej przyszłości umożliwiać będą Spółce użytkowanie najnowocześniejszych rozwiązań zeroemisyjnych - wodorowych - mówi Magdalena Przybyła prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Koninie
Miejski Zakład Komunikacji w Koninie sp. z o. o. planuje podjąć się więc pilotażowego zadania - użytkowania autobusu wodorowego na potrzeby komunikacji miejskiej. Do końca roku 2021 ma zostać bowiem uruchomiona w Koninie - przez ZE PAK S.A. - pierwsza w Polsce stacja tankowania wodoru - również na potrzeby autobusów wodorowych, czyli pod ciśnieniem 350 bar.
W Polsce na razie nie ma stacji tankowania wodorem. To jednak niedługo się zmieni. Wodór będzie można tankować m.in. w Koninie. Stację wybuduje Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin (ZE PAK). Urządzenie H2Station jest produkcji norweskiego NEL Hydrogen. W ciągu trzech godzin ma umożliwić załadowanie 100 kg wodoru. ZE PAK planuje zakończyć budowę stacji w 2021 r.