Czy elektryki są dobre dla środowiska? Coraz więcej wątpliwości
Oprac.: Wojciech Brzeziński
Coraz więcej Amerykanów przekonanych jest o ekologicznych zaletach samochodów elektrycznych. Według sondażu przeprowadzonego przez firmę Ipsos, tylko 58 proc. respondentów uważa, że pojazdy elektryczne są lepsze dla środowiska niż te napędzane paliwami kopalnymi. To o 5 proc. mniej niż w 2022 roku.
Szczególnie zauważalny jest spadek zaufania wśród osób, które nie planują zakupu samochodu elektrycznego. W tej grupie jedynie 30 proc. wierzy w ekologiczne korzyści EV, podczas gdy rok wcześniej było to 38 proc.. Natomiast wśród tych, którzy rozważają zakup takiego pojazdu, przekonanie o jego przewadze ekologicznej pozostaje na stałym poziomie 82 proc.
Eksperci sugerują, że na zmianę opinii publicznej wpływ mają kampanie informacyjne w niektórych mediach, które podważają ekologiczne zalety samochodów elektrycznych. Artykuły sugerujące, że EV emitują więcej toksycznych substancji niż pojazdy spalinowe, mogą wprowadzać w błąd, szczególnie jeśli skupiają się na wybranych aspektach, takich jak emisje z opon czy hamulców, pomijając przy tym kluczowe kwestie związane z emisją gazów cieplarnianych.
Wpływ opinii liderów i dezinformacja
Znaczący wpływ na opinię publiczną mają również wypowiedzi znanych postaci medialnych i politycznych. Kluczową rolę odegrał tutaj kandydujący ponownie na prezydenta USA Donald Trump, który zapowiedział, że, jeśli zwycięży, prawdopodobnie zniesie rządowe dotacje na zakup pojazdów elektrycznych. Popularni twórcy podcastów czy politycy często wyrażają sceptycyzm wobec ekologicznych korzyści płynących z elektromobilności. Nawet Elon Musk, dyrektor generalny Tesli, zasugerował niedawno, że nie ma potrzeby pośpiechu w odchodzeniu od paliw kopalnych, co może wprowadzać zamieszanie wśród konsumentów.
Chociaż samochody elektryczne są kluczowym elementem w walce ze zmianami klimatu, istnieją pewne aspekty, które sprawiają, że nie zawsze są one idealne dla środowiska. Produkcja baterii do EV jest procesem energochłonnym i wiąże się z emisją gazów cieplarnianych. Wydobycie surowców takich jak lit, kobalt czy nikiel może prowadzić do degradacji środowiska i problemów społecznych w regionach wydobycia.
Ponadto, jeśli energia elektryczna wykorzystywana do ładowania EV pochodzi z paliw kopalnych, korzyści ekologiczne są mniejsze. W krajach, gdzie energetyka opiera się głównie na węglu, emisje związane z ładowaniem samochodów elektrycznych mogą być wyższe niż w regionach korzystających z odnawialnych źródeł energii.
Mimo tych wyzwań, badania naukowe potwierdzają, że w długim okresie samochody elektryczne są bardziej ekologiczne niż ich spalinowe odpowiedniki. Międzynarodowa Rada ds. Czystego Transportu wskazuje, że EV w Europie kompensują dodatkowe emisje związane z produkcją już po przejechaniu około 18 000 km. Wraz z dekarbonizacją sektora energetycznego korzyści te będą się zwiększać.
Przyszłość elektromobilności
Globalna sprzedaż samochodów elektrycznych nadal rośnie. W 2022 roku co siódmy sprzedany samochód na świecie był pojazdem elektrycznym, podczas gdy pięć lat wcześniej był to tylko jeden na 70. Międzynarodowa Agencja Energetyczna przewiduje, że do 2030 roku EV będą stanowić ponad 30% globalnej sprzedaży samochodów.
Aby jednak maksymalizować korzyści środowiskowe płynące z elektromobilności, konieczne jest inwestowanie w odnawialne źródła energii, rozwój technologii recyklingu baterii oraz odpowiedzialne pozyskiwanie surowców.