Zastępują "dostawczaki" w Polsce. W jednym miejscu mają dużą przewagę

W zatłoczonych centrach miast coraz częściej szuka się rozwiązań alternatywnych dla samochodów dostawczych. Elektryczne rowery cargo stają się coraz popularniejsze i mogą być odpowiedzią na wiele problemów związanych z dostawami w mieście oraz ograniczeniem szkodliwych emisji.

Rowery typu cargo są coraz częściej wykorzystywane przez kurierów, również w Polsce. Najlepiej sprawdzają się w zakorkowanych centrach miast
Rowery typu cargo są coraz częściej wykorzystywane przez kurierów, również w Polsce. Najlepiej sprawdzają się w zakorkowanych centrach miastMichael Gottschalk / ContributorGetty Images

Rewolucja dzieje się na naszych oczach. W wielu miastach zachodniej Europy rowery towarowe z napędem elektrycznym zastępują klasyczne spalinowe samochody dostawcze w bardzo szybkim tempie. Jest to wynikiem rosnących restrykcji dotyczących wjazdu samochodów spalinowych do centrów miast, ale także czystego pragmatyzmu, gdyż rowery cargo są mniejsze, więc łatwiej zaparkować je w zatłoczonej uliczce.

Kurierzy jako pierwsi zaczęli masowo używać elektrycznych rowerów cargo

Kilka firm kurierskich w Polsce, m.in. DHL czy DPD od pewnego czasu aktywnie używa towarowych rowerów elektrycznych. Kurierzy jeżdżący niewielkimi ekologicznymi "dostawczakami" mają obsługiwać znacznie krótsze trasy niż ich "spalinowi" koledzy. Co ciekawe, dostawy rowerami są trochę szybsze. To wszystko z uwagi na możliwość omijania korków przez rowerzystów. Z tego względu jest duża szansa, że centra miast niedługo będą obsługiwane w prawie całości przez kurierów rowerowych.

Rozwiązanie rowerowe świetnie sprawdziło się już chociażby w Niderlandach, gdzie DHL znaczną większość tras obsługuje z wykorzystaniem czystych środków transportu. Podobnie sytuacja wygląda w Wielkiej Brytanii, tam popularność dostaw rowerami elektrycznymi rośnie bardzo szybko. Jak się okazuje, wyposażenie kurierów w rowery cargo z napędem elektrycznym znacznie zmniejsza koszty transportu i potężnie ogranicza emisje szkodliwych substancji do atmosfery.

Zdaniem przedstawiciela GLS Poland, każdy pojedynczy rower elektryczny do obsługi przesyłek pozwala zmniejszyć emisję CO2 o około 12 ton rocznie. Podobnego zdania jest brytyjski think tank Green Alliance. Według niego, zamiana już 7,5 proc. miejskich "dostawczaków" na rowery elektryczne obniżyłaby miejskie emisje o ponad 30 proc.

Elektryczne rowery cargo podbijają EuropęMichael Gottschalk/Photothek via Getty ImagesGetty Images

Nie tylko kurierzy używają w Polsce elektrycznych rowerów towarowych

Polskie miasta nie chcą zostać w tyle za Europą Zachodnią i prowadzą liczne akcje promujące ekologiczne rowery towarowe. Mowa tu między innymi o Gdańsku, w którym od kilku lat przeprowadzane są testy tego typu pojazdów idące w parze z rozbudową sieci ścieżek rowerowych. W Gdyni natomiast możliwe jest darmowe wypożyczenie wspomaganego elektrycznie roweru cargo aż na siedem dni. Coraz więcej Polaków pragnie zadbać o środowisko i wybierając towarowy rower elektryczny cieszyć się aktywnym i ekologicznym życiem w mieście.

Polscy eksperci biorą także udział w pracach międzynarodowej grupy roboczej, która docelowo ma opracować normy prawne do zastosowania w elektrycznych rowerach cargo. Mowa tutaj przede wszystkim o dopuszczalnej szerokości, prędkości maksymalnej czy wadze pojazdów uznawanych za towarowe rowery elektryczne. Jest to konieczne, gdyż popularność tego typu pojazdów bardzo szybko rośnie, a ich normy prawne wciąż nie są uregulowane.

Żółta woda w Bałtyku. Czy są powody do obaw?Namierzeje.pl | Facebook/namierzeje materiały prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas