Zielona logistyka: jak minimalizować ślad węglowy w transporcie towarów?
Artykuł sponsorowany
Rozwój branży logistycznej zmierza obecnie w kierunku wprowadzenia zrównoważonego łańcucha dostaw, który zmniejszy ślad węglowy powstający w wyniku transportu towarów. Co można zrobić, by wiązało się to z jak najmniejszym negatywnym wpływem na środowisko? Przedstawiamy rozwiązania, które pomogą odkryć zielone oblicze logistyki.
Nisko- i zeroemisyjny transport towarów - czy to w ogóle możliwe?
W kontekście zmniejszenia śladu węglowego transportu osobowego i publicznego coraz częściej stosuje się samochody, a nawet autobusy elektryczne. Na terytorium Unii Europejskiej zastąpienie nimi pojazdów spalinowych w przyszłości to nie tylko pobożne życzenie, ale gotowy plan, którego realizacja już się rozpoczęła i powinna zostać zakończona do 2035 roku. Od tego momentu w żadnym państwie wchodzącym w skład tego porozumienia nie będzie można bowiem zarejestrować żadnego nowego samochodu osobowego i dostawczego. Te używane będą mogły być wykorzystywane, sprzedawane i kupowane aż do końca ich żywotności.
O ile w przypadku osobówek klienci coraz bardziej przekonują się do silników elektrycznych, o tyle elektromobilność segmentu ciężarowego wciąż budzi wiele wątpliwości. W 2022 roku tego typu pojazdy stanowiły zaledwie 0,6% wszystkich wykorzystywanych do transportu drogowego*. Chociaż kolejni producenci oferują zwiększenie wydajności i zasięgów, to jednak mimo wszystko zastąpienie nimi floty samochodów spalinowych to wciąż plan na daleką przyszłość.
Trzeba jednak przyznać, że wstępne statystyki wyglądają imponująco. Jak pokazują badania przeprowadzone przez The International Council on Clean Transportation, ogniwa paliwowe wodorowe w samochodach ciężarowych mogą obniżyć emisję gazów cieplarnianych o 15-33%. Dodatkowo, jeśli do ich zasilania zostanie wykorzystany tzw. zielony wodór - wytwarzany przy użyciu energii ze źródeł odnawialnych - emisja spada aż do 89%**.
Szukając zero- i niskoemisyjnych rozwiązań, inwestorzy skłaniają się obecnie ku segmentowi transportu kolejowego, który wykazuje spore sukcesy w tym zakresie. Pociągi uchodzą dziś za jeden z najskuteczniejszych sposobów na przewiezienie dużego ładunku na znacznym dystansie przy minimalnej emisji CO2. W niektórych krajach europejskich można już spotkać się z niemal w stu procentach zeroemisyjną koleją.
Jakie rozwiązania zmniejszą ślad węglowy branży transportowej?
Jednym z najważniejszych sposobów na zmniejszenie emisyjności branży transportowej jest bez wątpienia korzystanie z ekologicznych środków transportu na tyle, na ile to możliwe. Obecnie mowa tu przede wszystkim o transporcie kolejowym, który na ten moment oferuje najwyższą efektywność energetyczną i najniższą emisję gazów cieplarnianych. Nie ma jednak wątpliwości co do tego, że dekarbonizacja transportu drogowego jest procesem w toku i elektryczne samochody ciężarowe mają potencjał, by z czasem zdominować ten rynek.
Warto jednak zwrócić uwagę na inne rozwiązania, które mogą przesądzić o zmniejszeniu śladu węglowego podczas transportu towarów. Mowa tu m.in. o takich kwestiach, jak:
- optymalizacja trasy - dzięki nowoczesnym systemom TMS firmy logistyczne mogą planować trasy w taki sposób, by ich pokonanie miało jak najmniejszy wpływ na środowisko, niezależnie od wybranego środka transportu;
- konsolidacja ładunków - złożenie kilku mniejszych ładunków, które zmierzają w tym samym kierunku w jeden duży przekłada się na efektywne wykorzystanie przestrzeni transportowej. To może przyczynić się do zmniejszenia liczby samochodów, pociągów czy samolotów w użyciu, a w rezultacie mniejszą emisję CO2;
- efektywne zarządzanie transportem - nowoczesne rozwiązania technologiczne mogą służyć nie tylko do planowania trasy transportu, ale również do monitorowania go od momentu załadunku aż do rozładunku. Umożliwi to m.in. kontrolowanie zużycia paliwa, a także nawyków kierowcy, które mogą wpływać na wyższy ślad węglowy;
- zapobieganie uszkodzeniu towarów w transporcie - zabezpieczając przewożony ładunek przed zepsuciem czy uszkodzeniem, zmniejszasz ryzyko wystąpienia konieczności przewiezienia go po raz kolejny;
- sprawna flota pojazdów - przeprowadzanie regularnego serwisu środków transportu wchodzących w skład floty pozwala zmniejszyć ryzyko wystąpienia nieprzewidzianych awarii i wypadków. O ile w przypadku transportu samochodowego jest to sposób na zmniejszenie marnowania paliwa i strat czasowych, o tyle w kontekście transportu morskiego równa się to obniżeniu ryzyka spowodowania katastrofy ekologicznej.
Zrównoważona logistyka to nie tylko sam transport
Chociaż transport to zdecydowanie ta część procesu logistycznego, który ma największy wpływ na środowisko, to jednak niejedyna. Duży wpływ na powstawanie śladu węglowego branży mają również budowa i organizacja pracy magazynów oraz centrów dystrybucyjnych.
W odniesieniu do samych budynków istotne jest m.in. wykorzystanie odnawialnych źródeł energii i wody. Mowa tu chociażby o zastosowaniu instalacji fotowoltaicznych i pomp ciepła, zbieraniu deszczówki, a nawet wykorzystywaniu wody szarej i dwutlenku węgla do chłodzenia budynków.
Nie można też zapomnieć o ekologicznych materiałach do pakowania towarów na czas transportu i magazynowania. Zarządzanie towarami na miejscu docelowym usprawnią natomiast tzw. beacony, czyli miniaturowe urządzenia elektryczne informujące m.in. o lokalizacji konkretnego ładunku. To umożliwi zaplanowanie rozładunku w optymalny sposób, jak również zorganizowanie miejsca do jego przechowywania.
W ograniczeniu śladu węglowego generowanego przez firmę pomoże również dobór odpowiednich partnerów, którzy wyznają podobne wartości. Dobrym pomysłem będzie np. zlecenie zaplanowania procesów transportowych firmie, która ma odpowiednie doświadczenie w tej dziedzinie, a także oferuje szeroki wachlarz dostępnych opcji. W tej roli doskonale sprawdzi się transport drogowy, kolejowy, morski lub lotniczy zorganizowany chociażby we współpracy z firmą transportowo-logistyczną AsstrA.
Wprowadzenie rozwiązań zmniejszających ślad węglowy firmy logistycznej na pewno nie uda się z dnia na dzień. Aby wszystkie procesy działały bez zarzutu i nie powodowały strat w interesach inwestorów, warto skorzystać z pomocy profesjonalistów tym zakresie. W kontekście zmian zmierzających do zmniejszenia emisyjności transportu towarów nie warto się spieszyć. Lepiej robić to stopniowo, ale skutecznie - zamiast stawiać na greenwashing, który nie przyczynia się w żaden sposób do zmniejszenia problemu.
Artykuł sponsorowany