Elektromobilność w portfelu: realne koszty ładowania samochodu elektrycznego w domu i na stacjach publicznych
Rosnąca popularność samochodów elektrycznych sprawia, że coraz częściej pojawia się praktyczne pytanie: ile kosztuje ich ładowanie? Różnice w cenach pomiędzy ładowaniem auta elektrycznego w domu a korzystaniem ze stacji publicznych mogą być znaczne.

Jakie są rodzaje samochodów elektrycznych i jak je ładować?
Samochody elektryczne dzielą się na kilka typów ze względu na zastosowany napęd. Są to:
- BEV - w pełni elektryczne auto bez silnika spalinowego, ładowane z zewnętrznej sieci (gniazdko lub ładowarka).
- HEV - hybryda bez możliwości ładowania z gniazdka; ma silnik spalinowy oraz elektryczny, a akumulator doładowuje się podczas jazdy, np. przy hamowaniu.
- PHEV - hybryda plug-in; oprócz silnika spalinowego ma również elektryczny, a baterię można ładować z sieci.
- FCEV - auto na wodór; energię elektryczną wytwarza w nim ogniwo paliwowe zasilane wodorem (zamiast tradycyjnego ładowania baterii).
W pełni elektryczne auta można ładować zewnętrznie - należy podłączyć samochód do zwykłego gniazdka lub dedykowanej ładowarki w domu. Hybryd HEV nie podłączysz do prądu, ponieważ ich baterie ładują się podczas jazdy, głównie przy hamowaniu. Natomiast hybrydy plug-in mają możliwość doładowania akumulatora z sieci - na stacji lub z domowego gniazdka - oprócz odzyskiwania energii w czasie jazdy.
Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu oraz na stacji? Koszty ładowania prądem AC i DC
Zastanawiasz się, ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu, a ile na stacji? Ładowanie auta elektrycznego z domowego gniazdka uchodzi za najtańszy sposób uzupełniania energii, jednak ostateczny koszt zależy od stawki za prąd w Twojej taryfie. W tej sytuacji płacisz za zużyte kilowatogodziny (kWh). Przykładowo, przy cenie energii 0,65 zł/kWh naładowanie baterii o pojemności 40 kWh to wydatek około 26 zł.
Domowy wallbox przyspiesza ładowanie, jednak za energię i tak zapłacisz według tej samej taryfy co przy zwykłym gniazdku. W 2024 roku stawka dzienna za prąd dochodziła do około 2,15 zł/kWh, ale w nocnej taryfie była znacznie niższa.
Natomiast na publicznych stacjach za energię płaci się także od kWh, ale ceny są wyższe niż w domu. Jeśli stawka wynosi 2 zł/kWh, to naładowanie baterii 50 kWh jest kosztem około 100 zł. W 2024 roku szybkie ładowarki DC oferowały ceny rzędu 1,5-3 zł/kWh, w zależności od operatora. Wielu dostawców zapewnia niższe stawki dla stałych klientów (abonamenty lub programy lojalnościowe), natomiast niezarejestrowani użytkownicy płacą najwięcej. Darmowe uzupełnianie energii to dziś rzadkość, ponieważ tylko nieliczne punkty oferują ładowanie bez opłat.
Wybór samochodu elektrycznego to ekologiczne oraz ekonomiczne rozwiązanie. Ładowanie auta z domowej instalacji czy korzystanie z nocnych taryf energii pozwalają obniżyć codzienne koszty eksploatacji. Przy rosnących cenach paliw konwencjonalnych, elektromobilność jest opłacalną alternatywą, łączącą troskę o środowisko z długofalowymi oszczędnościami.
Artykuł sponsorowany