Ruszył największy w Europie zakład recyklingu akumulatorów do elektryków
Wiele osób zadaje sobie pytanie, co stanie się ze wszystkimi zużytymi akumulatorami, pochodzącymi z samochodów elektrycznych i rowerów. W odpowiedzi na potrzeby rozwijającego się rynku elektromobilności, w Norwegii ruszyła największa fabryka recyklingu akumulatorów do elektryków.
Norwedzy, którzy przodują w europejskiej elektromobilności połączyli siły ze Szwedami uruchamiając pierwszy na tak dużą skalę zakład recyklingu baterii EV. Szwedzki Northvolt specjalizuje się w technologii akumulatorów litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych, podczas gdy Norsk Hydro działa w branży energetyki odnawialnej.
Pionierski zakład recyklingu baterii
Zakład Hydrovolt znajduje się w norweskim mieście Fredrikstad i może obecnie przetwarzać 25 tys. ton akumulatorów rocznie. Firmy mają nadzieję, że w ciągu kilku lat będą przetwarzać ok. 150 tys. ton rocznie i wkrótce pokryją zapotrzebowanie całej Norwegii. Do 2050 r. planują recykling 500 tys. ton baterii.
W Norwegii rynek pojazdów elektrycznych rozwija się najszybciej na tle całej Europy. Liczne dopłaty, obniżanie podatków na zakup elektryka i inne udogodnienia sprawiły, że Norwedzy chętnie przesiedli się na niskoemisyjne środki transportu. Już teraz 90 proc. sprzedawanych w Norwegii pojazdów, jest zasilanych akumulatorami.
Jak przetwarza się baterie do samochodów elektrycznych?
Proces recyklingu akumulatorów jest w pełni zautomatyzowany i umożliwia odzyskanie aż do 95% materiałów użytych w akumulatorach. Dotychczas mechaniczne techniki recyklingu baterii litowo-jonowych nie dawały takich rezultatów, a wiele materiałów zostało utraconych podczas przetwarzanie. W norweskim zakładzie odzyskuje się m.in. miedź oraz proszek, zawierający nikiel, kobalt i znaczący lit. Dzięki zaawansowanej technologii możliwe jest też ponowne użycie materiałów z tworzyw sztucznych i aluminium. Arvid Moss, wiceprezes wykonawczy Hydro dodaje, że aluminium można przetwarzać przy użyciu zaledwie 5% energii z tej potrzebnej do wytworzenia aluminium od zera.
"Norwegia od kilku lat jest światowym liderem w elektromobilności, ale brakowało możliwości recyklingu, która zapewniłaby zrównoważone metody przetwarzania akumulatorów, które kończą żywotność
Financial Times donosi, że firmy chcą rozszerzyć swoją działalność na rynki niemieckie i francuskie, a w niedalekiej perspektywie zamierzają otworzyć tam kolejne zakłady. Potrzeby rynku będą wzrastać. Przypomnijmy, że zakaz sprzedaży nowych samochodów wyposażonych w silniki spalinowe, będzie obowiązywał w Unii Europejskiej od 2035 roku. Niesie to za sobą konieczną potrzebę zwiększenia skali recyklingu baterii do elektryków.
Zobacz też: Anna Moskwa twierdzi, że zakaz sprzedaży aut spalinowych jest nie do przyjęcia