Bakterie śpią w lodowcach. Topnienie wiecznego lodu uwolni je do środowiska

Topniejące lodowce uwalniają do środowiska wodnego ogromne ilości mikroorganizmów. Zmiana klimatu może oznaczać, że każdego roku ponad sto tysięcy ton mikroorganizmów przedostanie się z topniejących lodowców do światowych ekosystemów.

Topniejący lodowiec w Norwegii
Topniejący lodowiec w NorwegiiSergei Gapon/Anadolu Agency via Getty ImagesGetty Images

Wraz z kurczeniem się lodowców na północnej półkuli Ziemi, do otaczającego je środowiska zostaną uwolnione duże ilości mikroorganizmów. To wynik badań uczonych Uniwersytetu Aarhus pracujących pod kierunkiem ekologa Iana Stevensa. Prace międzynarodowego zespołu opublikował właśnie magazyn Nature Communications.

Zespół zbadał powierzchniowe wody roztopowe z ośmiu lodowców w Europie i Ameryce Północnej oraz dwóch miejsc w zachodniej Grenlandii. Analiza danych pozwoliła naukowcom oszacować, że w wyniku wzmożonego topnienia lodowców pod wpływem zmian klimatycznych, do okolicznych ekosystemów zostanie uwolnionych ponad sto tysięcy ton mikroorganizmów.

„Badania skupiają się na liczbie mikroorganizmów żyjących na powierzchniach lodowców na półkuli północnej oraz na tym, co się z nimi dzieje, gdy topnieją lodowce. Zebraliśmy około 1000 próbek z lodowców Arktyki, Kanady, Svalbardu, Szwecji, europejskich Alp i Grenlandii oraz policzyliśmy mikroorganizmy w próbkach” mówi Stevens.

Lodowce pełne bakterii

Naukowcy odkryli, że woda z topniejących lodowców zawierała około 10000 mikroorganizmów na mililitr. Jest to zazwyczaj dobra mieszanka alg, wirusów, bakterii i grzybów.“Nie wiemy jednak jeszcze, czy mikroorganizmy mogą być szkodliwe, czy pożyteczne” mówi Stevens. Wraz z topniejącą wodą bakterie trafiają zazwyczaj do okolicznych jezior i rzek, a potem wraz z ich biegiem do mórz i oceanów. Oszacowanie liczby mikroorganizmów wodzie roztopowej pozwoliła jednak naukowcom oszacować to, jak wiele węgla, uwięzionego dotąd w lodowcach w postaci związków organicznych, trafi z lodowców do środowiska.

Przy scenariuszu, w którym globalne temperatury rosną do 2100 r. o 2,7 stopni Celsjusza, topniejące na północnej półkuli lodowce wpompują każdego roku 0,65 mln ton dodatkowego węgla do biosfery. Teraz zespół zamierza skupić się na badaniu tego, jakie konkretnie mikroorganizmy występują w wodzie roztopowej i tego, jak wiele z nich przeżywa transport do środowiska wodnego.

Niderlandy: Sztuka w walce o klimatDeutsche Welle