Zaskakująca żaba odkryta w Indonezji. Ma baterię zębów i duże kły

Żaby raczej nie kojarzą nam się z wielkimi zębiskami. Niesłusznie jednak. Niektóre płazy mieszkające w Azji Południowo-Wschodniej właśnie takowe mają - to tzw. żaby wielkozębne. Gatunek odkryty właśnie na wyspie Celebes jest szczególny, bowiem ma zęby nieproporcjonalne. Jest najmniejszą spośród znanych żab wielkozębnych.

Jeziornica mikliwa - jedna z żab wielkozębnych
Jeziornica mikliwa - jedna z żab wielkozębnychDismon NadiansyahWikimedia

Zęby u tych żab są bardzo duże, zagięte i wyraźnie widoczne w jamie gębowej. To osobliwość, bowiem inne żaby albo ich nie mają, albo są one bardzo małe i ledwo widoczne. Żaby wielkozębne z Azji Południowo-Wschodniej doszły w ewolucyjnych rozwoju swych zębów do imponujących rozmiarów, dzięki czemu łatwiej łapią swoją zdobycz. I dzięki temu mogą żywić się sporymi ofiarami.

Relatywnie sporymi, bo nie są to żaby z reguły zbyt duże. Do kilograma osiąga żaba wielkozębna z Jawy, chętnie spożywana przez mieszkańców tej wyspy i uchodząca tam za przysmak kuchni azjatyckiej. Jeszcze większa jest jeziornica mikliwa z Półwyspy Malajskiego, Sumatry i Borneo. Jej waga przekracza 1 kg.

Teraz naukowcy znaleźli żabę z rodzaju Limnonectes, zatem z grupy żab wielkozębnych, która jest najmniejszym przedstawicielem tej rodziny.

Odkrycie w lasach Celebesu. Żaba z baterią zębów

Zespół herpetologów ze Stanów Zjednoczonych i Indonezji podczas wędrówki przez las deszczowy wyspy Celebes, kilka metrów nad ziemią natknął się na liście i omszałe głazy, w których znajdowały się szkliste jaja czarnej żaby. To natychmiast przykuło uwagę badaczy, ponieważ jaja żab prawie zawsze składane są w wodzie, aby zapobiec wysychaniu galaretowatej powłoki.

Niedługo potem badacze zauważyli cętkowane, brązowe żaby wielkości monety chroniące swoje gniazda. - Zwykle szukając płazów skanujemy brzegi strumieni lub brodzimy w strumieniach, aby dostrzec je bezpośrednio w wodzie - relacjonuje w "PLOS One" główny autor badań Jeff Frederick, ekolog z Chicago. - Tym razem nasz zespół dostrzegł towarzyszące jajom żaby siedzące na liściach i chroniące swoje małe gniazda.

Żaba z gatunku Limnonectes phyllofolia
Żaba z gatunku Limnonectes phyllofoliaPublic Library of Sciencedomena publiczna

Co ciekawe, wszystkie zauważone osobniki pilnujące skrzeku i gniazd były samcami. Samice w ogóle nie interesowały się potomstwem. Nie jest to zjawisko nieznane u płazów, ale raczej rzadkie. Wygląda na to, że ta żaba wielkozębna polega w wychowaniu dzieci wyłącznie na osobnikach męskich.

Ten nieznany dotąd gatunek żaby miał w jamie gębowej cały szereg drobnych zębów na górnej szczęce i dwa małe kły wystające z dolnej szczęki. To pewne nowum u tej grupy. Słowem, to żaba, która potrafi ugryźć. - Ten nowy gatunek jest niewielki w porównaniu z innymi żabami wielkozębnymi spotykanymi w Azji - mówi Jeff Frederick. Inne żaby wielkozębne ważą nawet do kilograma, ale ten nowy gatunek osiąga wagę jedynie dwóch gramów, mniej więcej tyle samo, co dziesięciocentówka - mówi Frederick.

Nowemu gatunkowi nadano nazwę Limnonectes phyllofolia. Phyllofolia oznacza "gniazdujący wśród liści".

Przyrodnicy chcą zamykać ulice na noc. Chodzi o ochronę płazówPolsat News