Drzew jest więcej niż myśleliśmy. Ale to nie powód do radości

Nowe obliczenia naukowców pokazują, że na Ziemi jest o 14 proc. więcej gatunków drzew niż do tej pory uważano. Z danych wynika, że do odkrycia pozostało jeszcze około 9 tys. nieznanych gatunków. Nie ma się jednak z czego cieszyć – naukowcy alarmują, że te dane to mimo wszystko dowód na upadającą bioróżnorodność drzew.

Naukowcy obliczyli, że na świecie jest o 14 proc. więcej drzew niż wcześniej sądzono. Nie ma się jednak z czego cieszyć, bo to kolejny dowód na zanikającą bioróżnorodność - alarmująFrank BienewaldGetty Images

Nowe opracowanie to efekt pracy międzynarodowego zespołu naukowców. Przekrojowe badanie uwzględnia kilkadziesiąt prac z całego świata i pracowało nad nią ponad 140 badaczy z różnych krajów. Stwierdzono, że na całym świecie odkryto do tej pory 73 tys. gatunków drzew. Dane są o tyle ciekawe, że, jak podkreślają naukowcy, według ich szacunków na odkrycie czeka kolejnych 9 tys. gatunków drzew.

Około 40 proc. z drzew, które nie zostały jeszcze odkryte znajduje się w Ameryce Południowej. Dodatkowo prawie jedna trzecia z nich może być rzadko spotykana, mieć bardzo małą populację i występować tylko na ograniczonej przestrzeni (najpewniej na trudno dostępnych tropikalnych nizinach i w górach).

Najwięcej nieodkrytych gatunków drzew znajduje się według naukowców w Ameryce Południowej Brazil PhotosGetty Images

Jak szacują naukowcy, najwięcej nieodkrytych drzew znajduje się jeszcze na terenach:

• Eurazji (22 proc.);
  • Afryki (16 proc.);
  • Ameryki Północnej (15 proc.);
  • Oceanii (11 proc.).
materiały prasowe

Drzewa przeżywają kryzys bioróżnorodności

- Te ustalenia podkreślają wrażliwość bioróżnorodności światowych lasów na zmiany spowodowane działalnością człowieka w zakresie wykorzystania ziemi i klimatu, co nieproporcjonalnie zagraża rzadkim gatunkom i, tym samym, globalnej różnorodności drzew - alarmują naukowcy.

Badacze przestrzegają także, że musimy robić więcej, aby chronić drzewa na całym świecie i ich bioróżnorodność. Cały czas są one dla ludzkości nie tylko ważnym surowcem, ale przyczyniają się także do walki ze zmianami klimatu. Są również wykorzystywane w medycynie i rolnictwie.

Wśród największych zagrożeń dla wszystkich gatunków drzew naukowcy wskazują wycinkę, pożary i zmiany klimatu. Szczególnie dotkliwie wymienione zagrożenia odczuwają lasy naturalne.

Przemysław Białkowski podcast: Zanikająca bioróżnorodnośćSCP