Ile zaoszczędzisz, jeżdżąc „elektrykiem”? Sprawdź ceny eksploatacji

Artykuł sponsorowany

Ile zaoszczędzisz, jeżdżąc „elektrykiem”? To pytanie nurtuje wielu kierowców, którzy rozważają przesiadkę na samochód elektryczny. Choć ceny zakupu aut na prąd wciąż są wyższe niż tradycyjnych pojazdów spalinowych, to koszty eksploatacji mogą okazać się znacznie niższe. O jakich oszczędnościach mowa?

Ile zaoszczędzimy jeżdżąc "elektrykiem"?
Ile zaoszczędzimy jeżdżąc "elektrykiem"?materiały promocyjne
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

Koszty ładowania samochodu elektrycznego

Jednym z głównych czynników wpływających na koszty eksploatacji samochodu elektrycznego są wydatki na ładowanie akumulatora. W przeciwieństwie do tankowania paliwa, ładowanie "elektryka" może odbywać się w domu lub na publicznych stacjach ładowania. Ładowanie samochodu elektrycznego w domu to najbardziej ekonomiczne rozwiązanie. Przy założeniu, że średnie zużycie energii na 100 km wynosi około 20 kWh, a cena 1 kWh to 0,60 zł, koszt przejechania 100 km wyniesie zaledwie 12 zł.

Koszty ładowania na publicznych stacjach

Ładowanie na publicznych stacjach jest nieco droższe, ale wciąż tańsze niż tankowanie paliwa. Ceny ładowania różnią się w zależności od operatora i lokalizacji, ale średnio wahają się w granicach 1-2 zł za 1 kWh. Na przykład, naładowanie akumulatora o pojemności 50 kWh na stacji ładowania o mocy 50 kW zajmie około godziny i będzie kosztować od 50 do 100 zł. Dla porównania zatankowanie tradycyjnego samochodu spalinowego na podobnym dystansie może kosztować nawet dwa razy więcej.

Ubezpieczenie samochodu elektrycznego

Przy analizie kosztów eksploatacji samochodu elektrycznego nie można pominąć kwestii ubezpieczenia. W tym aspekcie "elektryki" mogą okazać się nieco droższe niż tradycyjne auta spalinowe, głównie ze względu na wyższe składki ubezpieczenia autocasco (AC). Wynika to z faktu, że naprawa lub wymiana uszkodzonych komponentów elektrycznych takich jak bateria czy silnik, często generuje wyższe koszty niż w przypadku konwencjonalnych części samochodowych. Dlatego ubezpieczyciele kalkulują nieco wyższe stawki AC dla aut na prąd.

Z drugiej strony obowiązkowe ubezpieczenie OC dla samochodów elektrycznych jest na podobnym poziomie jak dla innych pojazdów tej samej klasy i pojemności. Aby dowiedzieć się więcej na ten temat, skontaktuj się ze specjalistami HDI, którzy udzielą ci wszelkich niezbędnych informacji na temat ubezpieczenia auta elektrycznego.

Koszty serwisowania i napraw

Kolejnym czynnikiem wpływającym na koszty eksploatacji samochodu elektrycznego są wydatki na serwisowanie i naprawy. Choć auta elektryczne mają mniej ruchomych części niż auta spalinowe, to wciąż wymagają regularnych przeglądów i konserwacji. Serwisowanie samochodu elektrycznego obejmuje między innymi kontrolę stanu akumulatora, układu chłodzenia i systemów bezpieczeństwa. Koszty takich przeglądów są zbliżone do tych dla aut spalinowych, a czasami nawet niższe ze względu na mniejszą liczbę elementów do sprawdzenia.

Koszty wymiany akumulatora

Największym wydatkiem w eksploatacji "elektryka" może okazać się wymiana zużytego akumulatora. Choć baterie litowo-jonowe mają długą żywotność, szacowaną na 8-10 lat lub 150-200 tys. km, to ich wymiana może kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych. Warto jednak pamiętać, że wraz z rozwojem technologii, ceny akumulatorów stale spadają, a ich żywotność się wydłuża. Ponadto niektórzy producenci oferują gwarancję na akumulator nawet do 8 lat lub 160 tys. km.

Oszczędności na przeglądach i naprawach

Jedną z największych zalet samochodów elektrycznych są niższe koszty przeglądów i napraw w porównaniu do aut spalinowych. Brak skomplikowanych układów takich jak silnik, skrzynia biegów czy układ wydechowy znacząco obniża ryzyko awarii i ogranicza liczbę elementów do kontroli. Ponadto w samochodach elektrycznych nie ma potrzeby wymiany oleju silnikowego, filtrów paliwa czy świec zapłonowych. Oszczędza to zarówno czas, jak i pieniądze przeznaczane na materiały eksploatacyjne.

Dłuższa żywotność hamulców

Kolejną zaletą aut na prąd jest dłuższa żywotność hamulców. Dzieje się tak za sprawą systemu odzyskiwania energii podczas hamowania, który znacząco odciąża układ hamulcowy. W tradycyjnych samochodach spalinowych, hamulce są jedynym elementem spowalniającym jazdę. W autach elektrycznych funkcję tę pełni również silnik elektryczny, który podczas hamowania działa jak generator, odzyskując energię i ładując akumulator. Dzięki temu klocki i tarcze hamulcowe zużywają się wolniej, co przekłada się na oszczędności.

Oszczędności na przejazdach i parkowaniu

Oprócz niższych kosztów eksploatacji samochody elektryczne mogą przynieść oszczędności również w innych obszarach. Wiele miast oferuje darmowe lub preferencyjne stawki parkingowe dla aut na prąd, co może znacząco obniżyć wydatki, zwłaszcza w centrach dużych miast. Ponadto niektóre kraje i regiony wprowadzają specjalne ulgi lub zwolnienia z opłat drogowych dla pojazdów elektrycznych.

Artykuł sponsorowany

.
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas