Amazon zmienia zasady. Nie znajdziemy już w paczkach tego, co do tej pory
Oprac.: Wojciech Brzeziński
Największy sklep internetowy świata pozbywa się ze swoich opakowań plastikowych wypełniaczy. Firma dotąd korzystała z milionów ton tworzyw sztucznych. Zmiana według jej deklaracji ma pomóc Amazonowi osiągnąć cele zrównoważonego rozwoju.
Każdy, kto kiedykolwiek zamówił coś ze sklepu internetowego zapewne dobrze rozumie frustrację, jaka wiąże się z próbą dokopania się do produktu w wypełnionej po brzegi wypełniaczami paczce. Styropian, plastikowe “bąble” czy papierowe ścinki mają zabezpieczyć produkt przed uszkodzeniem w transporcie - ale tuż po rozpakowaniu, wszystkie niemal zawsze lądują od razu w koszu.
To poważny problem, zwłaszcza w przypadku wypełniaczy z tworzyw sztucznych, których objętość często wielokrotnie przekracza objętość chronionego przedmiotu. Sam Amazon, największy sklep internetowy świata, w 2021 r. wykorzystał w swoich przesyłkach ponad 300 tys. ton plastikowych wypełniaczy. Około 13 tys. ton wylądowało już w morzach i oceanach.
Amazon rezygnuje z plastikowych wypełniaczy.
Firma zapowiedziała jednak zupełną zmianę swojej dotychczasowej strategii. Na swoim blogu koncern podaje, że od października 2024 roku usunął wszystkie plastikowe poduszki powietrzne z opakowań wysyłanych z globalnych centrów realizacji zamówień. Ta decyzja jest odpowiedzią na wieloletnie naciski organizacji ekologicznych, takich jak Oceana, które domagały się ograniczenia zanieczyszczenia plastikiem.
"Fakt, że największa na świecie firma e-commerce zrezygnowała z plastikowych poduszek powietrznych, to fantastyczna wiadomość dla oceanów" – powiedział Matt Littlejohn, wiceprezes ds. inicjatyw strategicznych w Oceana.
Świat produkuje rocznie około 141 milionów ton opakowań plastikowych. Około jedna trzecia z nich nie trafia do systemów zbiórki odpadów, zanieczyszczając środowisko naturalne, w tym oceany. Organizacja Oceana zwraca uwagę, że plastikowe folie – materiał, z którego wykonane są poduszki powietrzne – są najczęstszym rodzajem plastikowych śmieci znajdowanych na morskich wybrzeżach i jednocześnie najbardziej śmiercionośnym dla dużych ssaków morskich, takich jak wieloryby i delfiny. Produkcja, użytkowanie i utylizacja plastiku przyczynia się do emisji około 1,8 miliarda ton dwutlenku węgla rocznie, co ma znaczący wpływ na zmiany klimatyczne.
Globalny gigant zmienia kurs
2023 roku Amazon zmniejszył średnią wagę plastikowych opakowań na przesyłkę o 9 proc. Rok wcześniej ta redukcja wyniosła 17 proc. W sumie, od 2015 roku firma zredukowała średnią wagę plastiku wykorzystywanego do opakowania przesyłek o 43 proc. Przełożyło się to na zmniejszenie łącznej ilości plastiku wykorzystywanego do “dopychania” paczek aż o 3 mln ton. Dla porównania, Pałac Kultury i Nauki w Warszawie wazy około 100 tysięcy ton - 30 razy mniej.
Firma zapewnia o tym, że intensywnie inwestuje w alternatywne rozwiązania. W Europie w 2022 roku zastąpiono jednorazowe plastikowe torby i poduszki powietrzne w 100 proc. nadającymi się do recyklingu opakowaniami papierowymi i kartonowymi. W Indiach od 2020 roku z realizowanych zamówień usunięto jednorazowe, cienkie folie plastikowe.
Amazon wprowadził również nową papierową kopertę z wyściółką amortyzującą, wykonaną w 100% z papieru, dostępną w Europie. Wyściółka chroni produkty podczas transportu i nadaje się jest do kompostowania. Od 2019 roku ponad 5,5 miliarda przesyłek w Ameryce Północnej i Europie zostało dostarczonych bez dodatkowych opakowań, jedynie z etykietą wysyłkową. Firma wprowadza też technologie, takie jak maszyny automatyzujące pakowanie w papierowe torby dopasowane do rozmiaru produktu, co pozwala zmniejszyć ilość zużywanego materiału.
"Kontynuujemy innowacje, aby dostarczać zamówienia w sposób bardziej przyjazny dla środowiska" – podkreśla Amazon w swoim oświadczeniu.
Mimo postępów, Amazon nie zdołał jeszcze całkowicie wyeliminować plastikowych opakowań w Ameryce Północnej, swoim największym rynku. Firma jednak zapewnia o wysiłkach, które mają na celu znacząco zmniejszyć użycie plastiku w tym regionie. W grudniu 2023 roku dwie trzecie przesyłek zawierało plastikowe opakowania dodane przez Amazon. Do grudnia tego roku ta liczba ma spaść do jednej trzeciej.