Strefa Czystego Transportu w Krakowie już na pewno od 2026 r. Jest decyzja
Rada Miasta Krakowa przyjęła uchwałę o wprowadzeniu strefy czystego transportu 12 czerwca 2025 r. Od początku towarzyszyły temu liczne kontrowersje. Zaniepokojenie wyrażał m.in. Wojewoda małopolski, który mógł uchylić uchwałę. Jednak tego nie zrobił, więc przepisy wejdą w życie od 2026 r.

W skrócie
- Rada Miasta Krakowa zatwierdziła uchwałę o wprowadzeniu strefy czystego transportu, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku.
- Wojewoda Małopolski nie uchylił uchwały, choć zgłaszał zastrzeżenia i złożył skargę, ale mieszkańcy Krakowa zostali zwolnieni z opłat związanych ze strefą.
- Celem strefy czystego transportu jest zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza i poprawa zdrowia publicznego, a wdrożeniu rozwiązań towarzyszyło wiele konsultacji społecznych i uwzględnienie uwag sądów administracyjnych.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Wojewoda małopolski nie uchylił uchwały Rady Miasta Krakowa w sprawie wprowadzenia strefy czystego transportu (SCT) - poinformowało miasto. To oznacza, że SCT zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2026 r., czyli zgodnie z planem ustalonym w czerwcu.
Strefa Czystego Transportu w Krakowie. Decyzja wojewody
Przypomnijmy: SCT zacznie obowiązywać w Krakowie od 1 stycznia 2026 r. i obejmie mniej więcej połowę powierzchni miasta. Najnowsza wersja uchwały wyłącza z ograniczeń zarejestrowane pojazdy mieszkańców i mieszkanek Krakowa.
Mieszkańcy Krakowa są zwolnieni ze strefy, co w praktyce oznacza, że nie będą musieli uiszczać żadnych opłat. Zapłacą przyjezdni. Będą obowiązywać też wymogi techniczne dla pojazdów. O szczegółach ws. opłat pisaliśmy na łamach Zielonej Interii.
"Nie jest to krok wymierzony w kierowców, lecz konieczność wynikająca z odpowiedzialności za wspólne dobro" - tłumaczy miasto.
W państwach unijnych jest już ponad trzysta miast, w których podobne ograniczenia obowiązują. Strefy ustanawia się m.in. po to, aby ograniczyć ruch samochodowy w miastach, a tym samym, zmniejszyć skalę zanieczyszczenia powietrza i jego skutki.
Np. badania prowadzone przez Śląski Uniwersytet Medyczny pokazują związek między zwiększonymi stężeniami dwutlenku azotu w powietrzu a występowaniem nagłych schorzeń serca i naczyń krwionośnych, takich jak zawał serca, udar mózgu czy migotanie przedsionków.
SCT będzie obowiązywać w Krakowie od nowego roku
Wojewoda małopolski złożył skargę ws. ustanowienia strefy, tłumacząc, że w uchwale powinny znaleźć się liczne poprawki. Gdyby korekty zostały podjęte (...), na każdym etapie istnieje możliwość, aby taką skargę ze strony wojewody wycofać" - mówił Krzysztof Jan Klęczar. "Ta strefa musi być wprowadzona" - dodawał.
Miasto poinformowało w związku z tym, że wyraża pełne zrozumienie dla podjętej decyzji wojewody, czyli tego, że nie uchylił on uchwały Rady Miasta Krakowa w sprawie wprowadzenia strefy czystego transportu. "Najważniejsze, że strefa czystego transportu - mająca kluczowe znaczenia dla zdrowia mieszkańców i osób tu przyjeżdżających - wejdzie w życie od 1 stycznia 2026 r." - czytamy w komunikacie radnych.
W najbliższym czasie zostanie powołany przez prezydenta Krakowa zespół, który będzie pracował nad wdrożeniem zasad strefy czystego transportu.
"Działania Urzędu Miasta Krakowa i decyzja Rady Miasta Krakowa zostały poprzedzone szerokimi konsultacjami społecznymi i eksperckimi. Uwzględnione zostały również uwagi sądów administracyjnych dotyczące wcześniejszych projektów strefy, tak aby uchwała była zgodna z obowiązującymi przepisami" - poinformowało w odpowiedzi na decyzję wojewody miasto.