Polskie gwiazdy apelują do znanej sieci sklepów. Chodzi o dobro zwierząt

Gwiazdy, dziennikarze i działacze apelują do sieci Lidl o polepszenie warunków życia kurczaków hodowanych na mięso. W najnowszym spocie Otwartych Klatek proszą o zmniejszenie stłoczenia zwierząt na fermach i rezygnację z nienaturalnie szybko rosnących ras kurczaków, które dożywają zaledwie 6 tygodni.

Polskie gwiazdy, m.in. Barbara Kurdej-Szatan, Michał Piróg i Małgorzata Ostrowska apelują do sieci Lidl w sprawie dobrostanu zwierząt hodowlanych w Polsce
Polskie gwiazdy, m.in. Barbara Kurdej-Szatan, Michał Piróg i Małgorzata Ostrowska apelują do sieci Lidl w sprawie dobrostanu zwierząt hodowlanych w Polscemateriały prasowe
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

W najnowszym spocie Stowarzyszenia Otwarte Klatki znane osoby z różnych środowisk - telewizyjnego, teatralnego, sportowego, gamerskiego i TikTokowego - połączyły siły i wystąpiły, w którym apelują do Lidla o podpisanie porozumienia European Chicken Commitment (ECC) i zobowiązanie się tym samym do rezygnacji z praktyk powodujących ogromne cierpienie kurczaków hodowanych na mięso.

Do Polaków apelują: Michał Piróg, Basia Kurdej-Szatan, Łukasz Nowicki, Anna Wyszkoni, Małgorzata Ostrowska, Piotr Głowacki, Kinga Kujawska, Kamila Szczawińska, Józef Pawłowski, Aga Stachurska, Karolina Pilarczyk oraz Niedzia.

Kurczaki cierpią w milczeniu

Apel znanych Polaków jest kolejnym etapem międzynarodowej kampanii skierowanej do Lidla, która rozpoczęła się jesienią 2022 r. W Polsce odbyły się m.in. liczne protesty pod sklepami sieci, w Warszawie zawisł billboard.

W przeciągu ostatniego roku udokumentowano cierpienie kurczaków na fermach dostawców Lidla w wielu krajach Europy. Opublikowane nagrania pokazują zwierzęta w agonii, zdeformowane, niemogące utrzymać się na nogach.

Negocjacje z Lidlem

Działania podjęte przez 20 organizacji prozwierzęcych w 11 krajach Europy skłoniły Lidla do uczestnictwa w negocjacjach z przedstawicielami koalicji Open Wing Alliance, do której należą Otwarte Klatki. Do tej pory nie osiągnięto jednak konsensusu.

"Negocjacje z Lidlem trwały kilka miesięcy, jednak ostatecznie nie udało się dojść do porozumienia, dlatego wznowiliśmy kampanię. Jesteśmy wdzięczni wszystkim osobom, które wzięły udział w spocie i zabrały głos w imieniu milionów kurczaków, które cierpią z powodu skutków zbyt gwałtownego wzrostu, żyjąc w ogromnym ścisku i bez dostępu do naturalnego światła. Mamy nadzieję, że Lidl nie zignoruje tego przejmującego wezwania" - mówi Monika Kowalska, z Otwartych Klatek.

Piosenkarka Małgorzata Ostrowska
Piosenkarka Małgorzata OstrowskaOtwarte Klatkimateriały prasowe

Po publikacji nagrań z ferm dostawców Lidla polski oddział sieci opublikował komunikat, twierdząc, że "stanowczo potępia pokazywane nadużycia i wyraźnie sprzeciwia się okrucieństwu wobec zwierząt". Co więcej, w oświadczeniu czytamy: "uważnie śledzimy dyskusję na temat European Chicken Commitment i wspieramy cel inicjatywy, jakim jest poprawa dobrostanu zwierząt w hodowli drobiu". Mimo tego firma wciąż odmawia wydania deklaracji ECC i polepszenia tym samym warunków hodowli kurczaków, których mięso jest sprzedaje.

Kurczaki rosną w zastraszającym tempie

Powszechnym problemem jest stosowanie w hodowli kurczaków ras szybko rosnących, które są gotowe do uboju już po 5-6 tygodniach. Osiągają w tym krótkim czasie wagę nawet do 3 kg. Tak nienaturalnie szybki wzrost powoduje szereg problemów zdrowotnych, w tym przede wszystkim bolesne deformacje nóg czy schorzenia związane z niewydolnością serca.

Wiele zwierząt nie dożywa nawet uboju - umierają m.in. z powodu ataków serca, schorzeń metabolicznych czy w wyniku unieruchomienia, kiedy ich nogi zawiodły i ptaki nie mogły dostać się do pożywienia czy wody.

Według badania przeprowadzonego przez Biostat w sierpniu 2023 r. aż 71,7 proc. ankietowanych uważa, że warunki hodowli kurczaków powinny ulec poprawie. Podobny odsetek (71,4 proc.) badanych zgadza się, że należy rezygnować z szybko rosnących ras kurczaków na rzecz ras o bardziej zrównoważonym tempie wzrostu.

Otwarte Klatki zbierają podpisy pod petycją do Lidla o polepszenie warunków życia kurczaków. Można ją podpisać tutaj.

Aktor Łukasz Nowicki
Aktor Łukasz NowickiOtwarte Klatkimateriały prasowe
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas