Polskie koleje w drodze do neutralności klimatycznej

Polska kolej jest na dobrej drodze do pełnej neutralności klimatycznej. Ma się tak stać dzieci rekordowym inwestycjom w nowoczesny tabor, oraz infrastrukturę - uważają uczestnicy dyskusji na 14. Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO 2021 w Gdańsku.

article cover
123RF/PICSEL
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

Zdaniem Macieja Małeckiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, to właśnie kolej jest obecnie motorem inwestycji proekologicznych w sektorze transportowym. Według wiceministra dzięki potężnym inwestycjom w Grupie PKP, wiele polskich firm ma długoterminowe, stabilne oraz dobrze płatne źródło zamówień.

Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP S.A. przypomniał, że wszystkie realizowane obecnie projekty dworcowe uwzględniają najnowsze standardy w ochronie środowiska. Kolej czyści także swoje grunty z zanieczyszczeń.

Jednym z problemów, z jakimi będą musiały zmierzyć się koleje, jest nasilenie ekstremalnych zjawisk pogodowych. Zdaniem Tomasza Gontarza, członka zarządu PKP Intercity S.A., już teraz zakłócają wysoką przewidywalność tego środka transportu.

Koleje starają się także przeciwdziałać cały czas rosnącym cenom prądu. Koleje Mazowieckie chcą m.in. wprowadzić ecodriving, oraz odzyskiwać energię z hamowania. Już teraz energia stanowi 20 proc. budżetu przewoźnika.

Dyskutowano także nad gotowością infrastrukturalną do przerzucania ruchu na sieć trakcyjną, oraz o redukcji liczby pojazdów o napędzie spalinowym. Tutaj ważnym wątkiem była lokomotywa wodorowa, która na targach zadebiutowała.

Przeciętny Polak odbywa rocznie tylko dziewięć podróży koleją. Dla porównania Francuzi jeżdżą 19 razy, a Niemcy 35. Polska ma trzecią co do wielkości sieć kolejową w Europie, właśnie po Francji i Niemczech. Zdaniem uczestników dyskusji, liczba pasażerów kolejowych w Polsce może być co najmniej dwukrotnie zwiększona. Potencjał przewozu może wzrosnąć do nawet 700 mln pasażerów rocznie.

Zdaniem Gontarza, na wzrost popularności kolei może wpłynąć świadomość ekologiczna wśród obywateli. Już teraz 85 proc. taboru pasażerskiego PKP Intercity stanowi pojazdy elektryczne, które nie emitują spalin. Spółka liczy na to, że preferencje konsumentów będą się zmieniać, przez co klienci będą wybierali bardziej ekologiczny transport.

Panel "Kolej neutralna klimatycznie - czy to w Polsce to jest możliwe" odbył się w ramach 14. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2021 zorganizowanych w dniach 21-24 września 2021 r. w Gdańsku.

Coroczny problem na polskich plażachINTERIA.PL
PAP
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas