Będziemy częściej naprawiać sprzęt. Nowa unijna dyrektywa obejmie RTV i AGD
Rada Europejska przyjęła nową dyrektywę - naprawa zepsutego RTV czy AGD będzie prostsza. Ma skłonić to producentów do wytwarzania sprzętów trwalszych oraz łatwiejszych do naprawy. W dalszej perspektywie dyrektywa ma ograniczyć ilość generowanych elektrośmieci.
Nowe przepisy UE mają umożliwić łatwiejsze, tańsze i szybsze naprawy. Mają też zachęcać konsumentów, aby reperowali sprzęty, zamiast kupować nowe.
Unia Europejska mówi stop elektrośmieciom
Przepisy o prawie do naprawy mają docelowo zmniejszyć ilość elektrośmieci. Jeden obywatel produkuje rocznie średnio 8 kg elektroodpadów - daje to 61 mln kg na świecie.
“Ziemia stoi w obliczu ogromnego wzrostu ilości elektroodpadów, wynoszącego 2,6 miliona ton rocznie. Jak wynika z oświadczenia ONZ, do 2030 r. liczba ta może osiągnąć 82 mln ton."
Rada UE liczy nie tylko na to, że nowe przepisy ograniczą ilość elektrośmieci w Unii, ale też, że regulacje zachęcą producentów do projektowania sprzętów w odpowiedni sposób. Tak, aby były trwalsze i łatwiejsze w naprawie, a potem - zgodnie z zasadą gospodarki o obiegu zamkniętym - będą nadawały się do ponownego wykorzystania.
Przepisy o prawie do naprawy na razie obejmują określoną kategorię sprzętów domowych, m.in. smartfony, wyświetlacze, pralki czy zmywarki, ale lista może zostać rozszerzona. Państwa członkowskie mają obowiązek wprowadzić nowe zasady do prawa krajowego w ciągu 24 miesięcy.
Wchodzi unijne prawo do naprawy
Nowa dyrektywa przyjęta przez Radę UE zakłada, że konsument ma mieć zapewniony dostęp do szybkiej i taniej naprawy zepsutego sprzętu. Aktualnie, zamiast naprawiać, często wolimy wymienić na nowe. Naprawy są kosztowne, zaś na rynku brakuje części zamiennych, a producenci, projektując np. pralkę, w ogóle nie zakładają możliwości jej naprawy. Niejednokrotnie naprawa przewyższa wartość nowego sprzętu. W efekcie rokrocznie zwiększa się ilość elektrośmieci.
Zgodnie z nowymi przepisami producenci będą musieli oferować szybkie oraz przystępne cenowo usługi naprawy. Będą zobowiązani do informowania klientów, że posiadają prawo do tej usługi. Rzeczy, które zostaną poddane naprawie jeszcze w trakcie trwania gwarancji, dostaną dodatkowy rok - to ma zachęcić ich właścicieli, by wybierali naprawę zamiast wyrzucenia produktu.