Polacy pomogli odkryć nowy gatunek motyla. Nazwano go na cześć Kopernika

Naukowcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego brali udział w odkryciu i opisaniu nowego gatunku motyla. Występuje on wyłącznie w Peru i otrzymał łacińską nazwę Catasticta copernicus. W ten sposób badacze złożyli hołd Mikołajowi Kopernikowi w 550 rocznicę jego urodzin.

Catasticta copernicus to nowy gatunek motyla odkryty w Andach w Peru. Owada nazwano na cześć Mikołaja Kopernika, słynnego polskiego naukowcaUJ/T.Pyrczmateriały prasowe

Catasticta copernicus to nowy gatunek motyla, który występuje w Andach w Peru na wysokości ok. 3500 m n.p.m. Jak tłumaczą naukowcy, Catasticta to rodzaj z rodziny bielinkowatych, który jest już dobrze poznany. Opisano w nim już ponad 100 gatunków. Polskim naukowcom udało się jednak odkryć kolejny.

Nowy gatunek motyla odkryto w Peru

Badacze zaobserwowali, że samce copernicusa są mocno terytorialne i przepędzają inne owady z miejsca, w którym oczekują na samice. Wybierają strategiczne pozycje nad koroną drzewa lub nad ostrym grzbietem górskim i w godzinach okołopołudniowych aktywnie go pilnują.

Pierwsze okazy nowo odkrytego gatunku pozyskano w Peru jeszcze w 2021 r. Na Uniwersytecie Jagiellońskim są cztery osobniki, a w różnych miejscach w Europie przechowywanych jest kolejnych 11 motyli.

Owad został odkryty przez ekspedycję naukową zorganizowaną przez Christera Fåhraeusa z Uniwersytetu w Lund (Szwecja). W wyprawie tej uczestniczył także prof. Tomasz Pyrcz z Instytutu Zoologii i Badań Biomedycznych UJ.

Teren, który był badany to bardzo niedostępny obszar Andów. Dostanie się w nieeksplorowane do tej pory miejsca wymagało użycia helikoptera i zaangażowania armii peruwiańskiej. W trakcie badań odkrytych zostało wiele innych gatunków motyli z różnych grup taksonomicznych.

Obszar, na którym odkryto motyla jest bardzo trudno dostępny. Naukowcy musieli korzystać m.in. z helikoptera. Badaczom pomagała też peruwiańska armiaUJ/T.Pyrczmateriały prasowe

Motyl nazwany na cześć Kopernika to dzieło m.in. Polaków

Gatunek Catasticta copernicus został opisany w czasopiśmie naukowym "Zootaxa" przez zespół autorów, którego troje członków to pracownicy Uniwersytetu Jagiellońskiego.

"Droga do stwierdzenia, że badany okaz należy do nowego gatunku bywa długa i żmudna. Wymaga ona przede wszystkim zweryfikowania i sprawdzenia we wszystkich dostępnych kolekcjach oraz literaturze informacji na temat gatunków już znanych. Wiąże się to często z potrzebą wykonania różnorodnych analiz" - mówi dr Rafał Garlacz z Centrum Edukacji Przyrodniczej UJ.

"Odkrycie nowego gatunku dowodzi, że stopień poznania wielu regionów świata jest ciągle niedostateczny i tylko intensywne badania terenowe mogą pomóc w zapełnieniu tej luki, zanim obszary te zostaną bezpowrotnie zniszczone przez człowieka" - podsumowują badacze.

Niepylak apollo. Wyjątkowy motyl po 100 latach wrócił w KarkonoszePolsat News