Trasa S19 z pozwoleniem na przecięcie Puszczy Knyszyńskiej
Regionalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku wydała decyzję środowiskową na budowę 44 km odcinka drogi S19. Przebiegał on będzie przez Puszczę Knyszyńską, w tym obszar specjalnej ochrony ptaków "Puszcza Knyszyńska" i ochrony siedlisk "Ostoja Knyszyńska" w sieci Natura 2000.
Dokładnie mowa tu o odcinku Sokółka Północ-Dobrzyniewo Duże. Zgoda oznacza, że S19 na odcinku od granicy z Białorusią w Kuźnicy do Białegostoku może być realizowany po starodrożu obecnej dk 19, najkrótszą trasą.
Wniosek o tę decyzję był złożony w marcu 2020 r. Decyzję wydano 28 września.
- Wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) na odcinek S19 od węzła Sokółka Północ do węzła Dobrzyniewo Duże, umożliwi zrealizowanie całej podlaskiej części drogi ekspresowej S19 od Kuźnicy, po Chlebczyn, w najkrótszym wariancie - podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w komunikacie.
Zgodnie z decyzją środowiskową, odcinek z Sokółki do Dobrzyniewa przyszłej S19 będzie miał 44 km długości. Korytarz obecnej drogi krajowej 19 ma być - jak podają drogowcy - wykorzystany "w możliwie największym stopniu". "Ten fragment zaplanowany został tak, aby obejść położone na szlaku miejscowości: Sokółka, Geniusze, Straż, Czarna Białostocka i Wasilków" - czytamy w komunikacie.
Planowany odcinek ma się kończyć na węźle Dobrzyniewo. - Na istniejącej obwodnicy Wasilkowa, pomiędzy węzłami Wasilków (dawniej Święta Woda), a Białystok Północ (dawniej Sochonie), zostanie dobudowana druga jezdnia. Zakres inwestycji obejmuje również budowę i przebudowę dróg wojewódzkich, powiatowych, gminnych i dodatkowych jezdni służących do obsługi komunikacyjnej terenów przyległych. Powstaną też obiekty inżynierskie w ciągu drogi ekspresowej nad drogami poprzecznymi, ciekami wodnymi lub liniami kolejowymi oraz obiekty w ciągu dróg poprzecznych - zapowiadają drogowcy.
Droga przetnie puszczę
GDDKiA twierdzi, że w związku z przebiegiem drogi przez Puszczę Knyszyńską, w tym obszar specjalnej ochrony ptaków "Puszcza Knyszyńska" i ochrony siedlisk "Ostoja Knyszyńska" w sieci Natura 2000, inwestycja będzie realizowana "ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony przyrody, zasobów naturalnych i ograniczeniem uciążliwości dla terenów sąsiednich".
Zaplanowano budowę ok. 4 km ekranów akustycznych, w tym także ekranów na obwodnicy Wasilkowa, w dolinie rzeki Sokołdy. Mają również powstać 34 przejścia ułatwiające migrację zwierzętom, z czego 20 dla zwierząt dużych i średnich, pozostałe dla małych.
W komunikacie nie podano, ile drzew będzie wyciętych, ale podano, że w ramach kompensaty za wycinkę będą zasadzone nowe drzewa na łącznej powierzchni ok. 20 ha.
Komunikat podaje, że mają też powstać czatownie i platformy lęgowe dla rzadkich ptaków, orlików krzykliwych, zlokalizowane w dolinach rzek: Sokołdy, Kamionki i Bartoszychy. Ma także zostać zainstalowane kilkaset budek dla ptaków i nietoperzy, które - jak podaje GDDKiA - mają kompensować wycinki tzw. drzew dziuplastych. Ma też powstać ok. 40 miejsc z łąkami kwietnymi jako siedliska dla owadów zapylających, zbiorniki dla płazów.
W 2022 r. mają być prowadzone prace m.in nad podziałem tej trasy na odcinki realizacyjne, a pierwsze przetargi na projekt i budowę powinny być ogłoszone w 2023 r. Cały odcinek Sokółka-Dobrzyniewo ma być realizowany w latach 2025-27.
Dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Wojciech Borzuchowski informował we wrześniu - przy okazji podpisania umów na projekt i budowę odcinków S19 w rejonie Bielska Podlaskiego - że zawarto dotychczas osiem kontraktów z dziesięciu przetargów ogłoszonych na te drogę w Podlaskiem w 2020 r.
Podał wtedy, że na odcinku na południe od Białegostoku brakuje jeszcze umów na odcinki Bielsk Podlaski-Boćki i Malewice-Chlebczyn. Podsumował, że dotychczasowe umowy oznaczają, że w realizacji jest 97 km drogi S19, w tym 81 km Via Carpatii.