Słonie wołają do siebie po imieniu? Szok w świecie naukowym

Naukowcy są zdania, że słonie mogą zwracać się do siebie tzw. indywidualnymi zawołaniami, które mogą być odpowiednikiem ludzkich imion. Do tej pory imię było traktowane jako wyłącznie ludzki „wynalazek”.

Naukowcy nie dowierzają. Słonie nadają sobie indywidualne "imiona"
Naukowcy nie dowierzają. Słonie nadają sobie indywidualne "imiona"123RF/PICSEL

Wyniki nowych badań naukowych sugerują, że dzikie słonie afrykańskie zwracają się do swoich pobratymców za pomocą indywidualnych i specyficznych zawołań. Specjaliści uważają, że można to traktować jako odpowiednik ludzkiego imienia. Jednocześnie zauważają, że takie odkrycie może mieć fascynujące skutki dla ewolucji języka.

Słonie nadają sobie imiona?

W trakcie badań w dwóch obszarach Kenii, w ekosystemie Samburu na północy kraju i w Parku Narodowym Amboseli na południu, przeanalizowano nawoływania dzikich słoni. W sumie zarejestrowano 625 indywidualnych "rozmów" zwierząt, z czego 597 odbyło się między członkami tej samej grupy rodzinnej. Jak zauważyli naukowcy, odnotowano 114 unikalnych rozmówców i 119 unikalnych odbiorców.

Specjaliści w swoich badaniach uwzględnili jedynie wezwania, które były kierowane do pojedynczych słoni w sytuacjach, gdzie można było zidentyfikować danego odbiorcę.

Dalej zespół naukowcy mierzył właściwości akustyczne dźwięków wydawanych przez słonie. Następnie przeprowadzono serię testów statystycznych, by określić, czy będzie można połączyć tożsamość zwierzęcia z danym konkretnym wezwaniem. Okazało się, że taki zabieg się udał. Badacze piszą: "Odbiorców połączeń można było poprawnie zidentyfikować na podstawie struktury połączeń".

Ponadto badacze wybrali 17 słoni i odtworzyli im nagrania rozmów, które wcześniej były do nich adresowane przez inne słonie. Zauważono, że zwierzęta słysząc swoje "imię", szybciej podchodziły do rozmówcy i szybciej odpowiadały, niż w przypadku innych nagrań kontrolnych.

Naukowcy twierdzą, że odkryli w ten sposób pierwszy dowód na to, że gatunek inny niż człowiek jest w stanie wykorzystywać system nazewnictwa, który podobny jest do ludzkiego w odniesieniu do innych osobników.

Dlaczego akurat u słoni odkryto tę szczególną cechę?

Jak wyjaśniają naukowcy: "Ze względu na dynamikę społeczną [...] słonie często są poza zasięgiem wzroku swoich blisko związanych partnerów społecznych i wydają tzw. dudnienie kontaktowe, aby komunikować się na duże odległości". Dodają także, że "etykiety wokalne mogą poprawić zdolność koordynacji, gdy poszczególne osobniki są poza zasięgiem wzroku".

Co ciekawe, naukowcy sądzą także, że słonie zwracające się do siebie "po imieniu" mogą wzmacniać więzi społeczne. Podobne zachowania widoczne są także u ludzi. Badacze podsumowują: "Odkrycia rodzą intrygujące pytania dotyczące złożoności społecznego poznania słoni". Wyniki badań zostały umieszczone na platformie naukowej bioRxiv.

Pies na motocyklu