Pięć mamutów sprzed 220 tys. lat odnaleźli paleontolodzy w Anglii

Szkielety pięciu mamutów z epoki lodowcowej odkryto w pobliżu wzgórz Cotswolds w Anglii. Ich wiek szacuje się na 220 tys. lat.

Szkielety 5 mamutów z gatunku Mammuthus trogontherii (mamut stepowy) znaleziono podczas wykopalisk w Anglii. Zwierzęta żyły ok. 200 tys. lat temuDigVenturesmateriały prasowe

Odkryte szczątki mamutów to szkielety dwójki dorosłych, dwóch młodych i jednego nowo narodzonego mamuta. Szacuje się, że osobniki mogły ważyć nawet 10-15 ton. Kości prehistorycznych zwierząt zachowały się w niemal nienaruszonym stanie i są to pełne szkielety. Okazy odnalezione w Anglii należały do gatunku mamutów stepowych, które stąpały po Ziemi od 1,8 mln do 200 tys. lat temu.

W okolicy znaleziono także narzędzia należące prawdopodobnie do Neandertalczyków i służące do polowań na mamuty. Odkrycia dokonano w pobliżu miasta Swindon w Anglii.

Odnalezione szczątki mamutów będą tematem przewodnim nowego filmu BBC z udziałem sławnego biologa Davida AttenboroughDigVenturesmateriały prasowe

Archeolodzy spodziewają się, że w miejscu odkrycia mamutów może być znacznie więcej prehistorycznych znalezisk. Teren wykopalisk jest obecnie kamieniołomem żwiru. Zbadano tylko jego fragment, więc jest możliwe, że archeolodzy odnajdą kolejne szczątki.

Mówi się, że kamieniołom w pobliżu Swindon jest "kopalnią złota", jeśli chodzi o skamieliny z epoki lodowcowej. Oprócz szkieletów 10-tonowych mamutów znaleziono tam też szczątki dawnych łosi, żuków gnojowych, ślimaków słodkowodnych oraz skamieliny prehistorycznych roślin.

Odkrycia mogą rzucić nowe światło na życie Neandertalczyków w Anglii epoki lodowcowej. Ta era historii do dziś pozostaje dużą zagadką dla naukowców. Na temat znalezisk zrealizowano film dokumentalny "Attenborough and the Mammoth Graveyard", który zostanie wyemitowany w brytyjskiej telewizji BBC One. Dokument przedstawi przeprowadzone wykopaliska z udziałem słynnego brytyjskiego przyrodnika Davida Attenborough.

Prof. Ben Garrod, jeden z archeologów, którzy odkryli "cmentarzysko mamutów", ocenia, że jest to jedno z najważniejszych odkryć w historii brytyjskiej paleontologii. Pojedyncze kości wykopywane są stosunkowo często, jednak pełne szkielety, jak ma to miejsce w tym wypadku, są bardzo rzadkie.

Dodatkową zaletą odkrycia dla naukowców jest to, że w pobliżu mamutów znaleziono szczątki innych zwierząt, skamieliny roślin i prehistoryczne narzędzia używane przez ludzi. Dzięki temu archeolodzy będą mogli mieć wgląd nie tylko na same zwierzęta, ale także na środowisko, w którym żyły.

To jak spojrzenie w przeszłość. To dla nas niesamowicie ważne, jeśli chodzi o zrozumienie, jak zmiany klimatu wpływają w szczególności na środowiska, ekosystemy i gatunki