Nowe znalezisko. Naukowcy odkryli trzy gatunki pająków starsze od dinozaurów

Trzy gatunki "żywych skamielin" z podrzędu Mesothelae zostały właśnie zidentyfikowane przez zespół chińskich naukowców z Hunan Normal University w prowincji Hunan w zachodniej części Chin. Songthela anhua, Songthela longhui i Songthela zhongpo noszą nazwy od lokalizacji w prowincji, w której zostały znalezione. Są starsze od dinozaurów.

Pająki zostały znalezione przez chińskich naukowców.
Pająki zostały znalezione przez chińskich naukowców. Sean McCannFlickr.com, CC BY 2.0

Uznawane za najbardziej pierwotną grupę współczesnych pająków, Mesothelae wytwarzają pajęczynę, ale nie budują sieci. Kądziołki przędne nie znajdują się na końcu odwłoka, ale na jego brzusznej stronie, a sam odwłok składa się z segmentów, jak u pszczoły czy krewetki. Najstarszym znanym przedstawicielem tego podrzędu jest datowany na późny karbon Palaeothele montceauensis, którego skamieniałości odkryto na terenie Francji.

Mesothelae oddzieliły się od wszystkich pozostałych pająków (Opisthothelae) o niesegmentowanym odwłoku prawdopodobnie w późnym karbonie lub wczesnym permie — około 300 milionów lat temu, na długo przed pojawieniem się pierwszych dinozaurów w triasie (około 237 milionów lat temu). Wszystkie współczesne pająki Mesothelae żyją we wschodniej i południowo-wschodniej Azji, mają około 1 do 2 centymetrów długości i czatują na zdobycz w swoich norkach, zamykanych wieczkiem z pajęczyny oblepionym cząstkami gleby.

Pająki na skraju wyginięcia

Wiele uznawanych za "żywe skamieniałości" pająków Mesothelae występuje na bardzo małych obszarach geograficznych, prawdopodobnie ze względu na niechęć do podróży i tryb życia (głównie siedzą w norkach i czekają na zdobycz). W rezultacie różne gatunki zamieszkują odizolowane obszary wzdłuż fałdów górzystego, zalesionego terenu. Dlatego niektóre z tych pająków — jak Liphistius batuensis z Malezji, znany tylko z kilku wapiennych jaskiń — są szczególnie narażone na wyginięcie.

Źródło: PAP