Naukowcy: Taniec godowy samców zależy od ich stanu zdrowia

Samce nie próbują wabić samic, kiedy są w złej kondycji - wynika z badania opublikowanego w Nature Ecology and Evolution.

pixabay.com

Badacze sprawdzali, jak stan poszczególnych samców wpływa na ich zachowanie podczas okresu godowego. Autor badania, dr Liam Dougherty z Uniwersytety w Liverpoolu, przebadał zwierzęta z 147 gatunków. Sprawdzał stan zwierząt na podstawie rozmiaru ich ciała, diety, obecności pasożytów oraz wieku. Otrzymał wyniki z ośmiu grup taksonomicznych, w tym owadów, ryb, płazów oraz ptaków.

Inspiracją do badania był spór dwóch biologów, o to, jak stan zwierzęcia wpływa na jego zachowanie godowe. Z perspektywy przetrwania, bardziej sensowne wydaje się zaprzestanie poszukiwań partnera, gdy zwierzę jest w nienajlepszej kondycji. To powinno pozwalać mu oszczędzić energię, której potrzebuje, żeby przeżyć. Z kolei z perspektywy reprodukcji, zwierzę ma większą szansę na przetrwanie gatunku, jeżeli ostatkiem sił będzie próbowało odnaleźć partnera.

Spośród zbadanych zwierząt, w prawie wszystkich przypadkach samce, bardziej starały się o względy partnerki, gdy były w dobrym stanie zdrowotnym. Według naukowców to oznacza, że samce w złym stanie wybierają przetrwanie nad reprodukcję.

- Te wyniki pokazują, że samce są bardziej ostrożne, niż nam się wydawało - uważa dr Liam Dougherty. Jego zdaniem "ta strategia ma sens jeżeli samiec robi to po to, by żyć dłużej, co zwiększa jego szanse na poprawę stanu zdrowia w przyszłości".

Według badacza oznacza to, że zachowanie samców odzwierciedla ich stan. - Dzięki temu samice mogą wybrać samca, którego zachowanie wskazuje na najlepszą formę - wyjaśnia dr Dougherty.