Mrówki z jadem węża. Ich ugryzienie boli nawet przez 12 godzin

Ukąszenie australijskiej zielonej mrówki (Rhytidoponera metallica) i Paraponera clavata z Południowej Ameryki powoduje dotkliwy ból nawet przez 12 godzin. Naukowcy w końcu zrozumieli mechanizm, który za tym stoi. Paradoksalnie może to pomóc w opracowywaniu metod leczenia bólu.

Zrozumienie mechanizmu działania jadu mrówki może pomóc w opracowywaniu terapii leczenia bólu. ALI ATMACA / ANADOLU AGENCYGetty Images

Naukowcy z University of Queensland dokonali przełomowego odkrycia, którego wyniki opublikowali na łamach "Nature Communications". Udało im się udowodnić, że w jadzie australijskiej zielonej mrówki (Rhytidoponera metallica) Paraponera clavata z Południowej Ameryki znajdują się neurotoksyny podobne do tych występujących u węży i skorpionów.

Mrówki mają toksyny jak węże i skorpiony

To odkrycie wyjaśnia, dlaczego ukąszenia mrówek są tak bolesne. Zwierzęta są znane z ugryzień, które wywołują długotrwały ból. Nie występują w Polsce.

Biolodzy  ustalili, że jad mrówek jest wypełniony różnymi substancjami, w tym toksynami, solami, cukrami, kwasem mrówkowym, aminami biogennymi, alkaloidami, aminokwasami, węglowodorami, peptydami i białkami. Jest on jednak niegroźny dla człowieka, z uwagi na niewielki rozmiar zwierzęcia.

Jak działa jad mrówki?

Podczas badań naukowcy odkryli mechanizm, który odpowiada za dotkliwy ból towarzyszący ukąszeniu. Okazało się, że nasze komórki nerwowe odpowiedzialne za sygnały bólowe są celowo atakowane przez jad mrówek.

Zwykle, gdy są stymulowane, kanały sodowe w tych komórkach otwierają się na krótko. Jad mrówek sprawia, że pozostają otwarte i aktywne przez dłuższy czas. W rezultacie przesyłany jest ciągły sygnał bólu nawet przez 12 godzin.

Osoby ukąszone relacjonują, że ból przypomina uczucie "wiercenia w kościach", któremu towarzyszy pocenie się i gęsia skórka.

Jad mrówki pomoże leczyć...ból?

"Te neurotoksyny, które celują w kanały sodowe, są unikalne dla mrówek. Nikt nie znalazł niczego, co wygląda lub działa w ten sam sposób. Dlatego mamy teraz nowy zestaw narzędzi do pracy"- stwierdza w rozmowie z Phys.org kierownik badania dr Robinson.

Zdaniem naukowców obserwacja mechanizmu działania jadu mrówki pozwoli lepiej zrozumieć zjawisko bólu, co w efekcie może doprowadzić do innowacyjnych metod leczenia i interwencji.

Dwa niedźwiedzie czarne zatrzymane. Udaremniono przemyt trofeów z USAmateriały prasowe