Kaczka nauczyła się przeklinać tak jak ludzie

Do tej pory uważano, że ptakami świetnie naśladującymi ludzką mowę są wyłącznie papugi. Teraz do tej grupy dołączyły także...kaczki.

Kaczka z gatunku Biziura lobata
Kaczka z gatunku Biziura lobataWikimedia

Kaczka, która klnie, jak szewc? To możliwe. Jej odkrycie opisano właśnie w czasopiśmie "Philosophical Transactions of the Royal Society of London B".

Zwierzę o wdzięcznym imieniu "Rozpruwacz" żyło w naturalnym rezerwacie Tidbinbilla, niedaleko australijskiej stolicy Canberry w latach 80. XX w. Owa kaczka potrafiła niezwykle umiejętnie naśladować dźwięk zatrzaskiwanych drzwi, a także zdanie, które w tłumaczeniu brzmiało: "ty cholerny głupcze".

To, jak osobnik z gatunku Biziura lobata nauczył się tego zwrotu, pozostaje zagadką. Najpewniej właśnie tego zwrotu używał opiekun Rozpruwacza, a ptak słyszał to tak często, że zapamiętał zaczął powtarzać. "Ten ptak był wychowany przez człowieka od jajka, od września 1983 r. i był jedyną kaczką tego gatunku w okolicy" - napisali autorzy pracy naukowej.

Reszta szczegółów dotyczących życia Rozpruwacza nie jest znana, bo dokumenty z rezerwatu, gdzie były przechowane, spłonęły podczas pożaru w styczniu 2003 r.

Okazuje się jednak, że bardzo podobną umiejętność miał również mieszkający w Tidbinbilla żyjący dziko kaczor. Nauczył się kopiować dźwięki zupełnie innego gatunku kaczki. Niestety, opis jego umiejętności także spłonął w tym samym pożarze, podczas którego utracono dane dotyczące Rozpruwacza.

Posłuchaj, jak "mówi" kaczka:

Oba przypadki pochodzą sprzed lat, jednak dopiero teraz naukowcy je połączyli i doszli do wniosku, że przynajmniej niektóre gatunki kaczek mogą się uczyć dźwięków i je powtarzać. Co więcej, czasem robią to równie dobrze, co papugi, czy ptaki śpiewające. Okazuje się także, że przypadki naśladowania kaszlu, parskania konia czy pisku otwieranej bramy były już obserwowane przez brytyjskich badaczy, jednak nie udało się ich nagrać.

To zaskoczenie dla badaczy, ponieważ kaczki nie są blisko spokrewnione z gatunkami, które są znane z naśladowania mowy i dźwięków. Jednak kresomózgowie, czyli część mózgu odpowiedzialna u ptaków za naukę wokalną, jest większa również u ptaków wodnych.

To nie jedyny gatunek ptaka, który, jak się okazuje, potrafi "papugować". Powtarzać dźwięki i słowa mogą także...kruki. Na nagraniu opublikowanym na kanale "Talons and Teeth" prowadząca, za pomocą przysmaków, nakłania kruka do powtarzania słów i dźwięków.