Farmy fotowoltaiczne szkodzą nietoperzom? Unikają instalacji jak ognia

Brytyjscy naukowcy zaobserwowali, że nietoperze wydają się unikać farm fotowoltaicznych. Poziom aktywności sześciu gatunków owadożernych ssaków jest znacznie niższy na polach, na których stoją słoneczne elektrownie.

Nietoperze zdają się nie przepadać za fotowoltaiką.
Nietoperze zdają się nie przepadać za fotowoltaiką.Adobe Stock

Zespół naukowców z Uniwersytetu Bristolu sprawdził, jak obecność dużych farm fotowoltaicznych wpływa na żyjące na tym obszarze nietoperze. Naukowcy, pod kierunkiem Lizy Tinsley ze Szkoły Nauk Biologicznych Uniwersytetu, rozstawili w 19 miejscach zestawy czujników nasłuchujących wezwań latających ssaków. Wśród monitorowanych obszarów znalazły się zarówno farmy fotowoltaiczne jak i pobliskie pola, na których paneli nie było. Wyniki badania opublikowano w periodyku Journal of Applied Ecology.

Czujniki rejestrowały głos nietoperzy, które w nocy nawigację prowadzą przy pomocy sonaru - latające ssaki emitują dźwięki, a następnie nasłuchują echa i na tej podstawie tworzą “mapę" otaczającego je terenu.

Badania wykazały, że na polach, na których stoją elektrownie fotowoltaiczne, aktywność sześciu pospolitych gatunków nietoperzy jest zdecydowanie niższa. Ssaki wydają się unikać takich instalacji, nie jest jednak pewne, dlaczego tak się dzieje.

"Konieczne są dalsze badania, aby ocenić zachowanie nietoperzy na farmach fotowoltaicznych. Musimy ustalić, dlaczego w takich miejscach spada aktywność niektórych gatunków. Czy powodem jest utrata odpowiedniego siedliska? Mniejsza liczba dostępnych owadów? Czy nietoperze są narażone na kolizje z panelami?" podkreśla Tinsley.

Co odstrasza nietoperze

Badacze podkreślają, że rozwój farm fotowoltaicznych jest konieczny w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Budowa podobnych instalacji powinna jednak być realizowana tak, by w jak najmniejszym stopniu wpływać na środowisko.

"Dokonano tego już w przypadku farm wiatrowych. W ich przypadku udało się ograniczyć śmiertelność nietoperzy przez zmianę prędkości wiatru, przy której turbiny zaczynają działać, oraz poprzez zastosowanie akustycznych środków odstraszających" stwierdza badaczka. “W przypadku farm fotowoltaicznych równie ważne będzie zidentyfikowanie strategii ograniczających ich negatywny wpływ na środowisko. Może być to sadzenie roślin przyjaznych owadom, zapewnienie nietoperzom korytarzy do siedlisk bogatych w owady albo zapewnienie alternatywnych siedlisk, takich jak drzewa".

"To nowatorskie badanie, ponieważ wpływ farm słonecznych na dziką przyrodę jest obecnie słabo poznany. Niewiele wiemy o ich wpływie na nietoperze, które zapewniają cenne usługi systemowe takie, jak ograniczanie populacji szkodników" mówi współautor badania, prof. Gareth Jones. "Sytuacja jest potencjalnie niepokojąca, ponieważ farmy fotowoltaiczne zajmują coraz więcej obszarów odpowiednich dla nietoperzy.  Wiemy już, że nietoperze mogą zderzać się z pionowymi płaskimi powierzchniami lub mylić płaskie powierzchnie z wodą i próbować z nich pić".

Zespół planuje teraz sprawdzić to, w jaki sposób obecność farm fotowoltaicznych wpływa na znajdujące się na ich obszarze populacje bezkręgowców. Spadek liczby owadów może być jedną z przyczyn, dla których nietoperze unikają takich miejsc.

Dlaczego boimy się węży?Program Czysta Polska