Kurtyka: W KPO 2,2 mld euro na elektromobilność

Elektromobilność w Krajowym Planie Odbudowy ma znaczące miejsce i pulę ponad 2,2 mld euro - powiedział minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka. Jak dodał, kluczowa jest budowa infrastruktury, na którą - po zgodzie Komisji Europejskiej -ma być 800 mln zł wsparcia.

(zdj. ilustracyjne)
(zdj. ilustracyjne)123RF/PICSEL

W ramach komponentu "Zielona, inteligentna mobilność" w KPO mają być realizowane dwa działania: wsparcie dla gospodarki niskoemisyjnej oraz zero i niskoemisyjny transport zbiorowy.

- Pierwsze działanie z budżetem ponad 1,1 mld euro przewiduje wsparcie projektów gospodarki nisko i zeroemisyjnej dotyczących przemysłu, mobilności lub energii, służących rozwojowi i upowszechnianiu technologii oraz poprawie jakości środowiska naturalnego - wyjaśnił szef resortu klimatu i środowiska. Dodał, że to działanie również będzie służyć zwiększeniu potencjału wybranych sektorów do tworzenia rozwiązań produktowych wykorzystujących zeroemisyjne paliwa, jak również produkcji zeroemisyjnych paliw.

Jak zaznaczył Kurtyka, w ramach drugiego działania, którego budżet przekraczający 1,1 mld euro, przewiduje się wymianę około 1580 starych autobusów na zero- i nisko- emisyjne nowe modele, które będą realizowały zadania w zakresie zapewnienia transportu zbiorowego, również na terenach miejskich i pozamiejskich dotychczas wykluczonych komunikacyjnie.

Wskazał, że ze względu na uwarunkowania technologiczne, autobusy zeroemisyjne będą przeznaczone do transportu głównie w miastach (dostępność infrastruktury ładowania), a autobusy niskoemisyjne - na obszarach podmiejskich. - Przewidujemy różne rodzaje technologii zasilania autobusów zeroemisyjnych, niskoemisyjnych jak elektryczne na baterie, hybrydy klasyczne i plug-in, wodorowe, oraz na gaz: w tym LNG, LPG, CNG oraz spełniające normę EURO VI - wymienił.

- Niezależnie jednak od środków w ramach KPO, nadzorowany przez mój resort Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, udziela i udzielać będzie dofinansowania na zakup samochodów elektrycznych i wodorowych, budowę infrastruktury ładowania i tankowania takich pojazdów oraz zakup autobusów elektrycznych i wodorowych - -podkreślił.

Przypomniał, że w styczniu 2021 r. przeprowadzony został nabór wniosków o dofinansowanie do Programu Priorytetowego NFOŚiGW pn. "Zielony transport publiczny", którego budżet wyniósł 1,1 mld zł, a środki mogły zostać przeznaczone na zakup zeroemisyjnego taboru oraz infrastruktury ładowania/tankowania. Dodatkowo udostępniono 200 mln zł na pożyczki. - Nabór cieszył się tak dużym zainteresowaniem, że po 14 dniach wyczerpano wszystkie środki z budżetu - wskazał.

Szef resortu klimatu, zwrócił też uwagę, że 12 lipca ruszył program wsparcia zakupu pojazdów elektrycznych "Mój elektryk", skierowany dla osób indywidualnych i firm. - Osoby fizyczne już z niego korzystają, firmy będą mogły składać wnioski lada moment - dodał. Zaznaczył, że głównym sposobem nabycia pojazdów przez przedsiębiorców jest leasing. Dlatego też, program "Mój elektryk", oprócz wsparcia nabycia obejmie również dofinansowanie do opłat leasingowych. Przypomniał, że dofinansowanie dostępne będzie również dla JST, stowarzyszeń, rolników. Budżet programu to 0,5 mld zł.

- Na tym nie koniec - podkreślił Kurtyka dodając: - Aby myśleć o kompleksowym rozwoju sektora elektromobilności złożyliśmy notyfikację do Komisji Europejskiej w zakresie wsparcia budowy stacji ładowania pojazdów - wskazał. Wyjaśnił, że wsparcie ma być udzielane w formie dotacji, a adresatami programu są jednostki samorządu terytorialnego, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, przedsiębiorcy z siedzibą lub oddziałem firmy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej jak również rolnicy indywidualni. - Oczekujemy, że pozytywna decyzja zostanie przekazana na jesieni, a niezwłocznie po niej, uruchomiony zostanie nabór wniosków w programie wsparcia budowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych z budżetem na poziomie 800 mln zł.

Tony plastiku w oceanach. Rozkłada się do 450 lat!INTERIA.TVDeutsche Welle
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas