Nadchodzą butelki z papieru

Coca-Cola zamierza testować butelki z papieru. Firma, którą uznano za źródło numer jeden na świecie zanieczyszczeń plastikiem, chce go całkowicie wyeliminować. Papier szybko jednak nie wyprze plastiku. Co więcej, niekoniecznie musi.

article cover
PabocoCoca-Cola

Prototyp wykonała firma z Danii. Jej butelka składa się głównie z papieru, ale w środku ma cienką warstwę plastikowej wyściółki. 

Wyzwaniem podczas produkcji takich pojemników jest to, że muszą mieć dostatecznie silną skorupę, by dać sobie radę z napojami butelkowanymi pod ciśnieniem. Papier musi nadawać się też do formowania w różne kształty, a jego włókna nie mogą przenikać do cieczy. Jednocześnie atrament z etykiet nie może przenikać do środka.

Duńska firma Paboco testowała rozwiązania w laboratoriach przez siedem lat. Latem w jej butelkach na Węgrzech ma być sprzedawany jeden z napojów owocowych koncernu. Na początek do klientów trafią 2 tys. papierowych butelek. Prototypem Paboco zainteresowana jest także firma, która planuje sprzedawanie piwa w papierowych opakowaniach. 

Problemem jest jednak wciąż cienka warstwa plastiku. Paboco deklaruje, że w butelkach, które latem będą testowane, już tego nie zmieni. W przyszłości firma chce jednak zastąpić go cienką, całkowicie biodegradowalną wyściółką na bazie biologicznej, która oddzieli opakowanie od płynu. 

Czy papierowe butelki mogą zastąpić te plastikowe? Zdaniem cytowanego przez BBC Fina Statera, redaktora magazynu Packaging Europe, "jeszcze przez jakiś czas pozostaną produktem niszowym". 

Nie chodzi wyłącznie o cenę, która - jak w przypadku wszystkich nowinek - zwykle jest wysoka. Przestawienie produkcji całych fabryk na zupełnie nowe tory mogłoby się okazać wielkim i wyjątkowo kosztownym przedsięwzięciem. Zamiast tego, całkiem prawdopodobne, że klienci domagający się bardziej ekologicznych rozwiązań, wymuszą zmiany na producentach plastiku.

Zamiast przestawiania produkcji na papier, tańszym i również przyjaznym środowisku rozwiązaniem, jest produkcja opakowań wielorazowych, wprowadzenie kaucji na nie, ale również umożliwienie klientom korzystania z takich rozwiązań. Na razie w zdecydowanej większości przypadków to producentów nie interesuje. 

Coca-Cola deklaruje, że do 2030 r. wszystkie jej opakowania będą poddawane recyklingowi lub ponownie wykorzystywane. Rok temu koncern znalazł się na pierwszym miejscu rankingu organizacji Break Free From Plastic największych trucicieli plastikiem. Na kolejnych pozycjach uplasowały się Pepsi i Nestle.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas