Strefa czystego transportu w Krakowie opóźniona. Będą radykalne zmiany

Uchwała dotycząca strefy czystego transportu w Krakowie będzie obowiązywać później niż zakładano. W związku z projektem zmian w uchwale zmiany zajdą od 1 stycznia 2026 r. Do tego czasu odbędzie się szereg konsultacji z mieszkańcami, w których będą mogli zgłaszać swoje uwagi. Ruszy też kampania edukacyjna na temat zanieczyszczeń powietrza w mieście.

Strefa czystego transportu w Krakowie wejdzie w życie najszybciej w 2026 r. Zanim to jednak nastąpi w mieście odbędą się szeroko zakrojone konsultacje i kampania informacyjna
Strefa czystego transportu w Krakowie wejdzie w życie najszybciej w 2026 r. Zanim to jednak nastąpi w mieście odbędą się szeroko zakrojone konsultacje i kampania informacyjnaGWL KRAK JPAgencja Wyborcza

Radni Krakowa otrzymali projekt zmian do uchwały o strefie czystego transportu. W związku z nią wprowadzenie SCT w mieście opóźni się. Pierwotnie zakładano, że strefa będzie obowiązywać od 1 lipca 2024 r., jednak Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie zaproponował utworzenie nowej i poprawionej uchwały. Ta przygotowana do tej pory ma zostać unieważniona

Kraków był pierwszym polskim miastem, które zdecydowało się na utworzenie strefy czystego transportu, a zarazem ograniczenie emisji zanieczyszczeń pochodzących ze spalin.

Uchwała o SCT w Krakowie do kosza. Będzie nowa

W świetle unieważnionej uchwały do SCT mogły wjechać wszystkie pojazdy, które spełniałyby wymogi zapisane w uchwale. To zarówno samochody z silnikami  benzynowymi, Diesla, hybrydy czy z instalacjami LPG. Warunkiem wjazdu było to, aby silnik spełniał odpowiednią normę emisji spalin. W zapisach uwzględniono wiele wyjątków. Chodziło o znaczne obniżenie emisji i poziomu zanieczyszczeń poprzez określenie, jaką ilość zanieczyszczeń pojazdy mogą emitować. Im wyższa norma Euro, tym mniej szkodliwe spaliny.

W związku ze zmianami zaproponowanymi przez ZTP nowy prezydent miasta Aleksander Miszalski zdecydował o zorganizowaniu konsultacji społecznych w sprawie nowej SCT. Mają się one odbyć jeszcze w tym roku. Zarówno mieszkańcy Krakowa, jak i Metropolii Krakowskiej będą mogli zgłaszać swoje uwagi na temat funkcjonowania strefy (udostępniony zostanie formularz internetowy i zorganizowane zostaną dyżury). 

W Krakowie powstaną czasowe punkty informacyjne, aby mieszkańcy i goście mogli bezpośrednio spotkać się z osobami, które odpowiedzą na pytania dotyczące wprowadzanej strefy czystego transportuArtur BarbarowskiEast News

Podczas wakacji ma ruszyć także kampania informacyjna na temat stref czystego transportu oraz negatywnego wpływu transportu na zdrowie i środowisko. Kampania edukacyjna będzie elementem konsultacji, ponieważ miasto chce promować SCT i wyjaśniać mieszkańcom wszelkie kwestie związane z funkcjonowaniem takich stref w innych miastach. 

W Krakowie powstaną czasowe punkty informacyjne, aby mieszkańcy i goście mogli bezpośrednio spotkać się z osobami, które odpowiedzą na pytania dotyczące wprowadzanej strefy.

Podczas wakacji ma ruszyć także kampania informacyjna na temat stref czystego transportuAndrzej Banaś/ Polska PressEast News

"Odłożenie wejścia w życie uchwały pozwoli na przeprowadzenie szeroko rozumianych konsultacji. Ich ważnym elementem będzie duża kampania informacyjno-edukacyjna. Będzie miała na celu zwiększenie świadomości mieszkańców Krakowa i okolic na temat wpływu zanieczyszczeń pochodzących z transportu drogowego na ich zdrowie, a także przedstawienie korzyści, jakie może mieć wprowadzenie SCT w naszym mieście" - informuje miasto.

Po zebraniu opinii i zakończeniu konsultacji rozpocznie się proces projektowania nowej uchwały.

Jak będzie wyglądać nowa strefa czystego transportu?

Obecnie analizowane jest wprowadzenie strefy czystego transportu na terenie całego Krakowa. Być może zwiększy się też liczba parkingów P+R, na których przyjezdni lub wszyscy, którzy nie chcą podróżować po mieście samochodem, mogą bezpłatnie zaparkować.

Wprowadzenie strefy czystego transportu w mieście ograniczy emisję tlenków azotu (NOx) nawet o 40 proc., a także znacząco ograniczy emisję pyłów PM 2,5 i PM 10. "Dzięki SCT będzie to o ok. 80 proc. emisji mniej z transportu samochodowego w mieście" - podaje miasto.

Stefy czystego transportu obowiązują już m.in. w Antwerpii, Londynie, Berlinie i innych niemieckich oraz włoskich miastach. Do 2025 r. w Europie może funkcjonować już 507 stref czystego transportu.

Im mniej aut, tym lepiej. Czy Strefa Czystego Transportu w tym pomoże?INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas