Popularna w Polsce marka rowerów dostała wysoką karę od UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na firmę Merida karę w wysokości 2,5 mln zł. Spółka przez sześć lat zabraniała swoim dystrybutorom sprzedaży rowerów przez internet. "Spowodowało to podział rynku i ograniczenie konsumentom możliwości wyboru jedynie do najbliższych sklepów stacjonarnych" - argumentuje UOKiK. Merida już zapowiedziała odwołanie od tej decyzji.

article cover
materiały prasowe
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze
UOKiK nałożył na spółkę Merida Polska 2,5 mln zł kary. Urząd zarzuca firmie, że w latach 2014-2020 uniemożliwiała sprzedaż swoich rowerów przez internet, co mogło zaburzać konkurencyjność na rynku i sztucznie zawyżać ceny rowerów
UOKiK nałożył na spółkę Merida Polska 2,5 mln zł kary. Urząd zarzuca firmie, że w latach 2014-2020 uniemożliwiała sprzedaż swoich rowerów przez internet, co mogło zaburzać konkurencyjność na rynku i sztucznie zawyżać ceny rowerówmateriały prasowe

Jak podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Merida Polska jest wyłącznym dystrybutorem rowerów marki Merida na terenie naszego kraju. Sprzedaż odbywa się za pośrednictwem rozbudowanej sieci dystrybutorów, prowadzących sklepy stacjonarne i internetowe.

Rowerów Merida nie można było kupić przez internet

UOKiK ustalił, że w latach 2014-2020 spółka zakazywała swoim dystrybutorom sprzedaży rowerów przez internet. Sklep, który oferował rowery stacjonarnie, mógł na swojej stronie internetowej jedynie prezentować produkty Merida i umożliwić zdalne składanie zamówień.

"Wprowadzone przez Meridę zasady nie zezwalały na finalizację transakcji on-line i wysyłkę towarów do klientów. Po odbiór wybranego roweru nabywca musiał udać się do sklepu stacjonarnego" - wyjaśnia UOKiK.

Ponadto Merida miała też zakazywać dystrybutorom sprzedaży rowerów na portalach aukcyjnych, czyli np. przez Allegro. Tym samym w Polsce w praktyce istniał zakaz sprzedaży rowerów marki Merida przez internet - ocenił UOKiK.

"Dla konsumenta oznaczało to brak możliwości skorzystania z atrakcyjniejszej oferty przez internet, co mogło skutkować wyższymi cenami oferowanych produktów" - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Ograniczenie sprzedaży przez internet prowadziło do faktycznego, terytorialnego podziału rynku - dodano w komunikacie prasowym.

Merida odwołuje się od kary UOKiK

Za praktyki ograniczające konkurencję na krajowym rynku sprzedaży rowerów, Prezes UOKiK ukarał spółkę Merida Polska kwotą 2 445 329 zł. Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Spółka już zapowiedziała odwołanie. W oświadczeniu zamieszczonym na stronie internetowej producenta napisano, że firma nie zgadza się z decyzją prezesa UOKiK i "zdecydowała o wniesieniu odwołania". Merida Polska nie poinformowała, dlaczego nie zgadza się z decyzją UOKiK.

Przez Norwegię na dwóch kołach. Jak jeździć na rowerze zimą?SCP
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas