Popularna w Polsce marka rowerów dostała wysoką karę od UOKiK
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na firmę Merida karę w wysokości 2,5 mln zł. Spółka przez sześć lat zabraniała swoim dystrybutorom sprzedaży rowerów przez internet. "Spowodowało to podział rynku i ograniczenie konsumentom możliwości wyboru jedynie do najbliższych sklepów stacjonarnych" - argumentuje UOKiK. Merida już zapowiedziała odwołanie od tej decyzji.
Jak podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Merida Polska jest wyłącznym dystrybutorem rowerów marki Merida na terenie naszego kraju. Sprzedaż odbywa się za pośrednictwem rozbudowanej sieci dystrybutorów, prowadzących sklepy stacjonarne i internetowe.
Rowerów Merida nie można było kupić przez internet
UOKiK ustalił, że w latach 2014-2020 spółka zakazywała swoim dystrybutorom sprzedaży rowerów przez internet. Sklep, który oferował rowery stacjonarnie, mógł na swojej stronie internetowej jedynie prezentować produkty Merida i umożliwić zdalne składanie zamówień.
"Wprowadzone przez Meridę zasady nie zezwalały na finalizację transakcji on-line i wysyłkę towarów do klientów. Po odbiór wybranego roweru nabywca musiał udać się do sklepu stacjonarnego" - wyjaśnia UOKiK.
Ponadto Merida miała też zakazywać dystrybutorom sprzedaży rowerów na portalach aukcyjnych, czyli np. przez Allegro. Tym samym w Polsce w praktyce istniał zakaz sprzedaży rowerów marki Merida przez internet - ocenił UOKiK.
"Dla konsumenta oznaczało to brak możliwości skorzystania z atrakcyjniejszej oferty przez internet, co mogło skutkować wyższymi cenami oferowanych produktów" - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Ograniczenie sprzedaży przez internet prowadziło do faktycznego, terytorialnego podziału rynku - dodano w komunikacie prasowym.
Merida odwołuje się od kary UOKiK
Za praktyki ograniczające konkurencję na krajowym rynku sprzedaży rowerów, Prezes UOKiK ukarał spółkę Merida Polska kwotą 2 445 329 zł. Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Spółka już zapowiedziała odwołanie. W oświadczeniu zamieszczonym na stronie internetowej producenta napisano, że firma nie zgadza się z decyzją prezesa UOKiK i "zdecydowała o wniesieniu odwołania". Merida Polska nie poinformowała, dlaczego nie zgadza się z decyzją UOKiK.