Europa liderem elektromobilności

Sprzedaż pojazdów elektrycznych w Europie w ubiegłym roku gwałtownie wzrosła. W 2020 r. stanowiły one już 10,5 proc. rynku, w porównaniu do zaledwie 3 proc. rok wcześniej. Jednocześnie po raz pierwszy w Unii sprzedano więcej samochodów elektrycznych niż w Chinach.

article cover
123RF/PICSEL

Takie dane podaje brukselska organizacja pozarządowa Transport & Environment. Z jej opublikowanego właśnie raportu wynika, że Polska była największym rynkiem dla samochodów elektrycznych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Według analityków T&E tylko w Unii Europejskiej (razem z Wielką Brytanią) zarejestrowano w ubiegłym roku ponad milion samochodów osobowych z wtyczką - 51,5 proc. stanowiły samochody bateryjne, a resztę samochody hybrydowe typu plug-in. 

Największymi rynkami dla elektryków były Niemcy (395 tys. samochodów), Francja (186 tys.) i Wielka Brytania (186 tys.). Według udziałów w rynku przodują Szwecja, Holandia i Finlandia - odpowiednio 32 proc., 25 proc. i 18 proc. W Niemczech udział samochodów elektrycznych w sprzedaży wyniósł 13,5 proc., we Francji - 11,3 proc., a w Wielkiej Brytanii - 11,2 proc.

Zdaniem Luciena Mathieu, analityka ds. elektromobilności w T&E, tak duży wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych w całej UE pokazuje, że unijne cele w zakresie redukcji emisji CO2 przyniosły oczekiwany skutek. - Europa właśnie wyprzedziła Chiny w elektrycznym wyścigu i została światowym liderem w elektromobilności. Tegoroczny przegląd regulacji unijnych w sprawie norm emisji z samochodów będzie decydujący dla przyszłości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Pozostawienie obecnych regulacji bez zmian będzie oznaczać stagnację sektora - powiedział Mathieu.

Region Europy Środkowo-Wschodniej prześcignął kraje "starej" Unii pod względem dynamiki wzrostu sprzedaży samochodów z wtyczką (+173 proc. wobec +163 proc.). Największym rynkiem w regionie była Polska, gdzie samochody elektryczne stanowiły 1,9 proc. rynku, z 8 tys. sprzedanych egzemplarzy. Łączna sprzedaż pojazdów elektrycznych w Polsce wzrosła o 204 proc.

Zdaniem Rafała Bajczuka z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, Polska ma potencjał do zwiększenia sprzedaży samochodów elektrycznych w kolejnych latach. - Jesteśmy jednym z nielicznych krajów UE, które nie oferują w tym momencie dopłat do zakupu samochodów na prąd. Mamy też duże pole manewru jeśli chodzi o zachęty fiskalne do zakupu elektryków, zwłaszcza w segmencie aut flotowych. Równocześnie sieć stacji ładowania na terenie Polski rośnie, tak samo jak świadomość społeczna korzyści jakie niesie za sobą elektromobilność - mówi analityk.

W 2020 r. Europa była największym rynkiem dla samochodów elektrycznych na świecie. Sprzedano tu 1,365 mln samochodów elektrycznych, o 2 proc. więcej niż w Chinach gdzie sprzedaż wyniosła 1,337 mln. USA były na trzecim miejscu z 0,328 mln.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas