Cichy i przyjazny dla środowiska. Pierwszy taki elektryczny dostawczak w Żabce
Rusza elektryczna rewolucja w dostawczakach. Jedna z największych polskich sieci handlowych testuje pierwszy elektryczny samochód-chłodnię. Na razie będzie dostarczał towar do sklepów na Śląsku, ale potem podobne mogą pojawić się w całym kraju.
Zeroemisyjny samochód Volvo FL Electric jest testowany przez sieć Żabka. To pierwszy taki samochód w Polsce, zaprojektowany specjalnie z myślą o pracy w gęsto zabudowanych, miejskich obszarach.
- Nowy, w pełni elektryczny pojazd ciężarowy od Volvo to ciekawa alternatywa dla konwencjonalnej floty logistycznej - mówi Adam Manikowski, Dyrektor Zarządzający Żabka Polska. - To nasz kolejny krok mający na celu ochronę środowiska i zmniejszenie śladu węglowego, co jest niezmiernie ważne na obszarach miejskich oraz w regionach szczególnie narażonych na zanieczyszczenia powietrza, takich jak m.in. Śląsk.
Volvo FL Electric to dwuosiowy samochód ciężarowy o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej do 16 ton. Model testowany przez Żabkę jest wyposażony w zabudowę typu chłodnia. Akumulatory pozwalają mu na pokonanie jednorazowo do 250 km. Auto jest cichsze i bardziej przyjazne środowisku od typowych pojazdów ciężarowych. Zeroemisyjny dostawczak może być używany we wnętrzach, np. w budynkach magazynowych, i w tzw. zielonych strefach. Dzięki cichemu napędowi może też dostarczać towar w godzinach wczesnoporannych, gdy hałaśliwe silniki spalinowe stanowią problem.
- Dostarczony do sieci Żabka ciężarowy pojazd elektryczny to pierwszy model FL Electric w Polsce. To nasze najmniejsze podwozie zasilane w 100 proc. prądem i cieszymy się, że będzie wykonywało zadania transportowe na terenie Śląska. Jest to idealny pojazd dystrybucyjny gwarantujący wysoki komfort pracy oraz podnoszący komfort życia mieszkańców - mówi Małgorzata Kulis, Dyrektor Zarządzająca Volvo Trucks Polska. To, co jest odczuwalne to cisza, która poprawia też bezpieczeństwo i wpływa na lepszą jakość życia w aglomeracjach miejskich. Gabaryty tego pojazdu są idealne, by mógł służyć jako efektywne narzędzie do dostarczania towarów w obrębie dużych aglomeracji miejskich, również w godzinach nocnych i wczesnoporannych
Żabka korzysta już z sześciu elektrycznych Volkswagenów - czterech Transporterów i dwóch e-Crafterów. Sieć zainwestowała także we własne stacje ładowania aut elektrycznych w centrach logistycznych, zlokalizowanych w Nadarzynie i Plewiskach.
W ramach celów wyznaczonych w nowej Strategii Odpowiedzialności firmy, Żabka planuje osiągnąć do 2025 r. neutralność klimatyczną w zakresie bezpośrednich emisji wynikających ze spalania paliwa w centrach logistycznych, związanych z flotą i czynnikami chłodniczymi oraz w zakresie pośrednich emisji wynikających z konsumpcji energii elektrycznej przez centra logistyczne i centralę firmy. Firma, jako pierwsza sieć spożywcza z Europy Środkowo-Wschodniej, przystąpiła także do inicjatywy Science Based Targets, która promuje odpowiedzialne i transparentne wyznaczenie celów redukcji śladu węglowego na podstawie wiedzy naukowej.