Świadectwo energetyczne mieszkania w bloku. Co to jest i kto je wystawia?

28 kwietnia wchodzą w życie nowe przepisy, które będą wymagały przedstawienia świadectwa energetycznego przy wynajmie lub sprzedaży mieszkania. Nowe prawo obejmuje także domy jedno- i wielorodzinne. W przypadku podpisywania jakiejkolwiek umowy lub odbioru nowego lokalu będziemy musieli przedstawić odpowiednie dokumenty. Kto wystawia świadectwa energetyczne dla mieszkań w blokach? Jaką karę można dostać za jego brak?

Od 28 kwietnia certyfikat energetyczny będzie wymagany przy sprzedaży i wynajmie mieszkania w bloku.
Od 28 kwietnia certyfikat energetyczny będzie wymagany przy sprzedaży i wynajmie mieszkania w bloku.123RF/PICSEL

Świadectwo energetyczne mieszkania w bloku. Co to za dokument?

Świadectwo energetyczne to dokument zawierający ocenę energetyczną mieszkania. Są w nim zawarte wyliczenia związane z zapotrzebowaniem lokalu na energię dla ogrzewania mieszkania i wody, klimatyzacji, wentylacji, oświetlenia i innych systemów. Świadectwo energetyczne, nazywane też certyfikatem lub paszportem zawiera też informacje o źródłach energii i emisji CO2.

Od 28 kwietnia 2023 roku wchodzą w życie nowe przepisy, które obejmą wszystkich, którzy chcą wynajmować lub sprzedać mieszkanie w bloku. To samo tyczy się również domów jednorodzinnych, szeregowych i wszystkich innych konstrukcji mieszkalnych.

Od tego momentu każdy budynek i wszystkie znajdujące się w nich mieszkania będą wymagały przedstawienia dokumentu przy zawieraniu wszelkich umów. Kto może sporządzić certyfikat energetyczny dla mieszkania pod wynajem i na sprzedaż?

Kto wystawia świadectwo energetyczne?

Świadectwo charakterystyki energetycznej mogą przygotować tylko osoby uprawnione, figurujące na liście Ministerstwa Rozwoju i Technologii

W świetle prawa (Art. 17 u.c.e.b.) certyfikat energetyczny może sporządzić osoba, która: 

  • posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
  • nie była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub za przestępstwo skarbowe;
  • ukończyła studia wyższe zakończone uzyskaniem tytułu zawodowego inżyniera, inżyniera architekta, inżyniera architekta krajobrazu, inżyniera pożarnictwa, magistra inżyniera architekta, magistra inżyniera architekta krajobrazu, magistra inżyniera pożarnictwa albo magistra inżyniera, albo;
  • studia wyższe inne niż wymienione w lit. a oraz studia podyplomowe, których program uwzględnia zagadnienia związane z charakterystyką energetyczną budynków, wykonywaniem audytów energetycznych budynków, budownictwem energooszczędnym i odnawialnymi źródłami energii.

Do tej pory świadectwo energetyczne było wymagane dla mieszkań w blokach zbudowanych po 2009 roku. W tym czasie na rynku pojawiło się wiele firm, których pracownicy posiadają odpowiednie uprawnienia i mogą przygotować certyfikat energetyczny lokalu. Kopię raportu otrzymamy w dwóch postaciach: papierowej i elektronicznej. Wszystkie informacje zbierane w ramach wydawania paszportów energetycznych są w Centralnym Rejestrze Charakterystyki Energetycznej Budynków.

W zależności od wielkości mieszkania, wykorzystanych instalacji, dostępu do dokumentacji technicznej i regionu Polski koszt wystawienia świadectwa energetycznego to od 200 do 500 zł. Wejście w życie nowych przepisów prawdopodobnie zwiększy te kwoty.

Kiedy jest potrzebne świadectwo energetyczne mieszkania w bloku?

Od 28 kwietnia certyfikat energetyczny będzie potrzebny zawsze przy zawieraniu umowy najmu lub sprzedaży mieszkania, a także, gdy będziemy odbierali do użytku nowo wybudowaną nieruchomość. Za brak świadectwa energetycznego właściciel może zostać ukarany karą grzywny od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Warto zwrócić uwagę na fakt, że w praktyce przepisy ustawy nie precyzują górnej granicy grzywny, jaka może zostać wymierzona właścicielowi za brak certyfikatu energetycznego nieruchomości.

Posiadanie świadectwa charakterystyki energetycznej przy sprzedaży mieszkania zweryfikuje notariusz. Od momentu wejścia w życie nowych przepisów będzie miał on obowiązek odnotować przekazanie świadectwa w akcie notarialnym umowy zbycia nieruchomości. W przypadku wynajmu mieszkania przyszły lokator ma do niego prawo wglądu podczas podpisywania umowy.

 Zaraz po długim weekendzie autorzy ogłoszeń o wynajmie mieszkania mogą spodziewać się też kontroli mieszkania przez urzędników, którzy oprócz posiadania certyfikatu energetycznego mogą też sprawdzić instalację w mieszkaniu.

Przepisy przewidują też kary dla osób, które wydadzą błędny lub fałszywy dokument. Cały proces przygotowywania paszportu energetycznego mieszkania przebiega w rygorze odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. 

W Japonii zakwitły wiśnie. Dla mieszkańców to czas radościHARUMI OZAWA / AFPTV / AFPAFP