Leasing samochodu elektrycznego z dopłatą nawet 40 tys. zł – jak skorzystać z programu NaszEauto?
Część osób, które chcą zmienić auto spalinowe na elektryczne, obawia się związanych z tym kosztów. Program NaszEauto oferuje dopłaty między innymi do leasingu samochodu elektrycznego – spełniając warunki, można uzyskać nawet 40 tys. zł. Aby skutecznie ubiegać się o to dofinansowanie, warto poznać wszystkie zasady i wymagania

Program NaszEauto - podstawowe informacje i zasady funkcjonowania
Program NaszEauto został stworzony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska jako narzędzie wsparcia elektryfikacji transportu w Polsce. Jest następcą wcześniejszej inicjatywy "Mój Elektryk" i ma na celu przyspieszenie transformacji polskiej floty samochodowej w kierunku zeroemisyjnym. Szacuje się, że dzięki dostępnym środkom możliwy będzie zakup około 40 tys. nowych samochodów elektrycznych.
Dofinansowanie skierowane jest do dwóch głównych grup beneficjentów:
- osób fizycznych;
- osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.
Warto zaznaczyć, że z programu wykluczono większe firmy flotowe, które zgodnie z opinią wiceministra klimatu i środowiska posiadają własne strategie zrównoważonego rozwoju. Program będzie funkcjonował przez określony czas - nabór wniosków trwa od 3 lutego 2025 roku i potrwa do 30 kwietnia 2026 roku. Dofinansowanie można uzyskać nie tylko na zakup własnego auta, ale również leasing samochodu elektrycznego czy najem długoterminowy takiego pojazdu.
Warunki uzyskania dofinansowania leasingu samochodu elektrycznego
W przypadku wyboru leasingu jako formy finansowania samochodu elektrycznego proces uzyskania dofinansowania różni się od zakupu za gotówkę:
- pierwszym krokiem jest podpisanie umowy leasingowej z wybraną firmą, dokonanie opłaty wstępnej oraz podpisanie protokołu przekazania pojazdu do użytkowania;
- istotnym warunkiem jest zapewnienie, że umowa leasingowa obejmuje okres co najmniej 2 lat - jest to minimalny wymagany okres trwałości projektu.
Dofinansowanie w przypadku leasingu obejmuje opłatę wstępną, czyli pierwszą wpłatę wymaganą przy podpisaniu umowy. Maksymalna kwota wsparcia wynosi 40 tysięcy złotych, jednak nie może przekroczyć wysokości faktycznie wniesionej opłaty wstępnej. Należy pamiętać, że pojazd musi zostać zarejestrowany na firmę leasingową, ale konieczne jest ubezpieczenie go polisą OC oraz AC. W przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej polisa ubezpieczeniowa musi wyraźnie wskazywać cel zarobkowy.
Wysokość dopłat do leasingu w programie NaszEauto
Wysokość dopłat do leasingu samochodu elektrycznego w programie NaszEauto zależy od statusu wnioskującego oraz spełnienia dodatkowych kryteriów:
- osoby fizyczne mogą otrzymać bazowe wsparcie w kwocie do 30 tys. zł, które stanowi refundację opłaty wstępnej wymaganej przy podpisaniu umowy leasingowej. Dodatkowe premie zwiększają całkowitą kwotę wsparcia: 5 tys. zł za złomowanie starego samochodu spalinowego (własność minimum 3 lata, zezłomowanie po 1 lutego 2020 r.) oraz 5 tys. zł premii za niski dochód (roczny przychód do 135 tys. zł brutto). Łącznie maksymalna dopłata może osiągnąć 40 tys. zł, pod warunkiem spełnienia wszystkich wymogów;
- dla jednoosobowych działalności gospodarczych podstawowa kwota dofinansowania również wynosi do 30 tys. zł, przy czym w tym przypadku wymagane jest wskazanie w polisie ubezpieczeniowej celu zarobkowego. W tym przypadku również można liczyć na dodatkową premię w postaci 10 tys. zł za zezłomowanie.
Łącznie maksymalna dopłata może osiągnąć 40 tys. zł, pod warunkiem spełnienia wszystkich wymogów.
Jakie samochody elektryczne spełniają warunki programu NaszEauto?
Program NaszEauto obejmuje wyłącznie nowe samochody elektryczne kategorii M1 (osobowe), które przed zakupem nie były zarejestrowane ani użytkowane w celach komercyjnych. Cena netto pojazdu nie może przekroczyć 225 tys. zł, co przy standardowej stawce VAT 23% daje maksymalną kwotę brutto 276 750 zł. Dopuszczalny przebieg w momencie zakupu wynosi do 6 tys. km, co obejmuje również auta demonstracyjne używane przez dealerów do jazd próbnych.
Pojazd musi pozostać zarejestrowany w Polsce przez minimum 24 miesiące od daty zakupu lub leasingu, a jego użytkowanie wymaga wykupienia obowiązkowych ubezpieczeń OC i AC na cały ten okres. Wykluczone są samochody używane, hybrydowe oraz modele spoza kategorii M1, takie jak dostawcze lub ciężarowe. Warunki te mają zapewnić, że dopłaty trafią wyłącznie do nabywców pojazdów zeroemisyjnych, które realnie przyczynią się do redukcji zanieczyszczeń w polskich miastach.
Artykuł sponsorowany